Sökning: "stereotyp teori"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden stereotyp teori.
1. Hur ser normer kring kön och etnicitet ut i barnlitteratur? : En studie som undersöker tio barnböcker ur ett normkritiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att genom ett normkritiskt perspektiv undersöka hur normer kring kön och etnicitet ser ut i tio olika barnböcker. Böckerna har valts utifrån att två förskolor tagit fram sina fem mest lästa och populära böcker bland de äldre barnen. LÄS MER
2. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER
3. Normbrytande karaktärer : En kvalitativ semiotisk analys av genus i bilderböcker
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ, semiotisk studie som analyserar tre bilderböcker från bokförlaget OLIKA förlag. Uppsatsen syftar till att undersöka könskodade tecken i tre bilderböcker från detta förlag som säger sig arbeta med normkritiska skildringar avseende kön, vilket benämns som att de arbetar ”normkreativt”. LÄS MER
4. “Det där var ingen våldtäkt” - En innehållsanalys i hur våldtäktsoffer och förövare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Utvecklingen av internet samt digitaliseringen av samhället har resulterat i att fler och fler vänder sig till olika forum för att diskutera och söka likasinnade. Ett ämne som är väldigt omtalat i olika forum är våldtäkt, där offer och förövare konstrueras genom diskussioner online. LÄS MER
5. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER