Sökning: "strategier för läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade orden strategier för läsförståelse.

  1. 1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med läsförståelse i skolans tidiga år : En kvalitativ studie med fokus på flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liz Yazirlioglu; Sharbel Abdulahad; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker F-3 lärares uppfattningar om hur läsförståelsestrategier påverkar elevers läsförståelse, särskilt för flerspråkiga elever. Genom fem semistrukturerade intervjuer och teoretiskt stöd från "The Literacy Engagement Framework (LEF)" av Jim Cummins, belyser studien strategiernas vikt och lärarnas förmåga att anpassa undervisningen. LÄS MER

  3. 3. En aktiv reception : strategianvändning för att underlätta läsförståelsen i ett främmande språk

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Wickström; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; SPINK; läsförståelsestrategi; strategianvändning; läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa en lässtrategis relevans för läsförståelsen i ett främmande språk för en grupp elever i kursen Moderna språk 3 på gymnasiet, genom tre läsförståelsetester. Vid testen fick eleverna samma text att läsa, och fick besvara samma innehållsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelsestrategier med eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mounira Amri Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategi; motivation;

    Sammanfattning : Runt sekelskiftet framkom det av olika jämförande studier att svenska elever tappade i läsförståelse jämfört med elever från andra länder. Resultaten från en av de jämförande studierna, PIRLS, där elever i årskurs fyras situation undersöktes, visade också att svenska elever arbetade mindre med strategier för läsförståelse än genomsnittet för elever från andra länder som deltagit i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. När språket utgör ett hinder i matematikinlärningen : En fenomenologisk intervjustudie om hur lärare i årskurs f-3 beskriver arbetet med språklig sårbarhet i matematikundervinsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Anvret; Emma Ejdre; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; pragmatismen; svenskundervisning; Aidan Chambers; John Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 resonerar kring arbetet med elever i språklig sårbarhet i matematikämnet. Denna studie är relevant då forskning visar att kommunikation och samspel är en viktig del i lärandet av matematik. LÄS MER