Sökning: "strategisk rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden strategisk rekrytering.

  1. 1. Engagerad i engagemanget; En analys av hur Intern Employer Branding och Transformativt Ledarskap främjar medarbetarnas engagemang, förklarat ur Social Exchange Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eneo Cela; [2024]
    Nyckelord :Intern employer branding; transformativt ledarskap; Social Exchange Theory; medarbetarengagemang; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien identifierar och analyserar sambandet mellan intern employer branding (IEB), transformativt ledarskap och Social Exchange Theory (SET), samt hur dessa arbetar för att öka medarbetarnas engagemang inom en organisation som arbetar med rekrytering och bemanning. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, med insamlad data från semistrukturerade intervjuer med både medarbetare och ledningen för att få en mångfaldig, övergripande uppfattning om organisationens engagemang. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta rekryteringsbehov i privat sektor : En komparativ studie mellan intern och extern rekryteringspraxis

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johan Törnqvist; Johanna Karlström; [2023]
    Nyckelord :Strategic recruitment; Internal recruitment; External recruitment; Private sector; Strategisk rekrytering; Intern rekrytering; Extern rekrytering; Privat sektor;

    Sammanfattning : To maintain and attain a strong competitiveness, it is necessary for companies to recruit personnel with relevant competence for specific positions. Recruiting personnel, in turn, involves making decisions about whether to recruit internally or externally, which justifies an investigation into the consequences of choosing internal versus external recruitment strategies. LÄS MER

  3. 3. Att bryta barriärer : marknadsföringsstrategier för att bredda del-tagandet inom högre studier

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Albin Sternö; Nils Tegnér; [2023]
    Nyckelord :breddad rekrytering; marknadsföring; relationsmarknadsföring; relationship marketing; riktad rekrytering; SLU; strategisk kommunikation; studentambassador; studentambassadörer; Sveriges lantbruksuniversitet; Uppsala universitet;

    Sammanfattning : Med ett allt mer heterogent samhälle till följd av globalisering och migration har det lagts ett större fokus på att universiteten ska jobba med att integrera och rekry-tera underrepresenterade grupper. Inom Sverige är det idag stora klyftor mellan vilka personer som väljer att studera vidare till högre utbildningar och individers förutsättningar samt bakgrund har en stor påverkan i detta vägval. LÄS MER

  4. 4. ”Ring inte oss, vi ringer dig” En kvalitativ intervjustudie om hur en IT-koncern arbetar med employer branding

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Alfthan; Mimi Carvell; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; IT-branschen; rekrytering; employer attractiveness; EmpAt; organisationsidentitet; organisationskultur; image; rykte; Social Sciences;

    Sammanfattning : Due to digitalization, IT is one of the fastest growing sectors. This has resulted in a shortage of qualified employees, consequently causing a competitive employment market within the sector where companies are at competition to both recruit and retain employees. LÄS MER

  5. 5. Vad ska HR prioritera? : En kvalitativ studie om organisationers kompetenskartläggning och digitalisering

    M1-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Wilma Wester; Rebecka Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Competency mapping; competence model; HR analytics; digitization; people analytics; digitalisering; HR; HRM; HR analytics; digitizationKompetens; kompetensförsörjning; strategisk kompetenskartläggning;

    Sammanfattning : Studien har undersökt hur några norrländska stora och medelstora organisationer arbetar medkompetenskartläggning. Vidare undersöktes hur synen på kompetens, kompetenskartläggningoch utsikter för HR-arbetet i och med digitaliseringens framfart varierar mellanorganisationsnivåer. LÄS MER