Sökning: "strategisk rekrytering"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden strategisk rekrytering.
1. Engagerad i engagemanget; En analys av hur Intern Employer Branding och Transformativt Ledarskap främjar medarbetarnas engagemang, förklarat ur Social Exchange Theory
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien identifierar och analyserar sambandet mellan intern employer branding (IEB), transformativt ledarskap och Social Exchange Theory (SET), samt hur dessa arbetar för att öka medarbetarnas engagemang inom en organisation som arbetar med rekrytering och bemanning. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, med insamlad data från semistrukturerade intervjuer med både medarbetare och ledningen för att få en mångfaldig, övergripande uppfattning om organisationens engagemang. LÄS MER
2. Att bemöta rekryteringsbehov i privat sektor : En komparativ studie mellan intern och extern rekryteringspraxis
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : To maintain and attain a strong competitiveness, it is necessary for companies to recruit personnel with relevant competence for specific positions. Recruiting personnel, in turn, involves making decisions about whether to recruit internally or externally, which justifies an investigation into the consequences of choosing internal versus external recruitment strategies. LÄS MER
3. Att bryta barriärer : marknadsföringsstrategier för att bredda del-tagandet inom högre studier
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : Med ett allt mer heterogent samhälle till följd av globalisering och migration har det lagts ett större fokus på att universiteten ska jobba med att integrera och rekry-tera underrepresenterade grupper. Inom Sverige är det idag stora klyftor mellan vilka personer som väljer att studera vidare till högre utbildningar och individers förutsättningar samt bakgrund har en stor påverkan i detta vägval. LÄS MER
4. ”Ring inte oss, vi ringer dig” En kvalitativ intervjustudie om hur en IT-koncern arbetar med employer branding
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Due to digitalization, IT is one of the fastest growing sectors. This has resulted in a shortage of qualified employees, consequently causing a competitive employment market within the sector where companies are at competition to both recruit and retain employees. LÄS MER
5. Vad ska HR prioritera? : En kvalitativ studie om organisationers kompetenskartläggning och digitalisering
M1-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien har undersökt hur några norrländska stora och medelstora organisationer arbetar medkompetenskartläggning. Vidare undersöktes hur synen på kompetens, kompetenskartläggningoch utsikter för HR-arbetet i och med digitaliseringens framfart varierar mellanorganisationsnivåer. LÄS MER