Sökning: "strategiska samarbeten"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden strategiska samarbeten.
1. Corporate Involvement in Charitable Engagements : Exploring the Dynamics of Corporate-Charity Collaborators
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In today's business environment, organizations are expected to engage in Corporate Social Responsibility (CSR), which involves balancing their economic success with positive social and environmental impact. Collaborating with charitable organizations can be a way for companies to engage in socially responsible activities and given the increasing focus on CSR, there is a potential for an enhanced interaction between companies and charitable organizations. LÄS MER
2. Vägen från europeisk klimatlag till nationell lagstiftning och genomförandestrategier : En jämförelse av svensk och dansk lagstiftning i relation till byggsektorn
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Växthusgasutsläpp är den främsta bidragande faktorn till dagens klimatförändringar och byggsektorn bidrar med nästan en tredjedel av dem. Att reducera utsläppen för att uppnå klimatmålen om klimatneutralitet 2050 är en utmaning för miljölagstiftningen. LÄS MER
3. Statens strategiska beslutsfattning, hur kan vi förstå dess rationalitet?
Master-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Denna teorikonsumerande och kvalitativa fallstudie har med hjälp av Allisons och Westbergs teoretiska ramverk analyserat FB20, syftande till en ökad teoretiska förståelsen kring strategisk beslutsfattning och dess rationalitet. Resultatet visar att rationalitet i FB20 kan förstås med både objektiv och avgränsad rationalitet. LÄS MER
4. Strategiska samarbeten eller kärnvapenförbud : En kvalitativ gestaltningsanalys av hur kärnvapenhotet gestaltats av regeringen fram till kärnvapenförbudsavtalet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. De svenska bankernas strategiska riskhantering. En studie om det andra betaltjänstdirektivet, PSD2
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problembakgrund: Det nya direktivet PSD2 främjar konkurrens och innovation på betaltjänstmarknaden, och ett krav med direktivet innebär att banker inte längre har monopol på kundernas information. Banker ska med kundens medgivande tillhandahålla information till tredjepartsaktörer. LÄS MER