Sökning: "stress lek"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden stress lek.
1. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER
2. Temperatur- och flödesberoende beteende i anslutning till lek hos harr (Thymallus thymallus) i Indalsälven
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Vattenkraftens påverkan på rinnande vatten är välbeskriven i litteraturen. Med ökat intresse för vindkraft och andra energislag med begränsad klimatpåverkan, ökar även behovet av reglerkraft. Effekten av korttidsreglerad vattenkraft på ekosystem är ett aktuellt ämne med kunskapsluckor i stort behov av fler studier. LÄS MER
3. Icke-farmakologiska metoder för att lindra preoperativ oro hos barn
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: År 2021 opererades 36 346 barn mellan åldrarna 0-14 i Sverige. Av dessa upplever 60-65% preoperativ oro. Oron uttrycks i gråt, frustration och utebliven lek. Detta kan leda till onödiga konsekvenser som stress, förvirring, försvåra vid sövningsmomentet och postoperativ smärta. LÄS MER
4. Sjuksköterskans omvårdnadsåtgärder i mötet med stickrädda barn.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nålprocedurer är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvården och många barn upplever både rädsla och smärta i samband med nålstick. Stickrädsla hos barn kan resultera i ett onödigt vårdlidande om det inte bemöts och behandlas på ett adekvat sätt. LÄS MER
5. Undervisning hela dagen : En kvalitativ studie i förskollärares uppfattningar om undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av undervisning under hela dagen. Följande frågeställningarna har använts för att besvara syftet: Vad beskriver förskollärare att begreppet undervisning innebär? Vad möjliggör eller hindrar förskollärare att bedriva undervisning under olika tidpunkter på dagen? De teoretiska ramverk som används som analysverktyg i studien är de didaktiska frågorna och ramfaktorteorin. LÄS MER