Sökning: "studentrekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet studentrekrytering.

  1. 1. Ett internationellt universitet : Hur svenska universitet attraherar avgiftsskyldiga studenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Michaela Schiess; Johanna Teir; [2019]
    Nyckelord :universitet; kommunikation; PR; varumärke;

    Sammanfattning : Allt fler personer väljer idag att studera vidare på universitet vilket har lett till att utbildningsnivån internationellt sett är högre än någonsin. Den globala konkurrensen som framkommit mellan universiteten har gjort det viktigt att marknadsföra sig för att konkurrera om studenter på rekryteringsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Global studentrekrytering via sociala medier : En jämförande studie av KTH och Chalmers kommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kajsa Granberg; Victor Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Study Abroad Information; Social Media; Student Recruitment; PR; Higher Education; Global Communication; Studera utomlands information; sociala medier; studentrekrytering; PR; högre utbildning; global kommunikation;

    Sammanfattning : Presumtiva studenter finns på sociala medier och det viktigt att högskolor/universitet använder sig av strategisk och effektiv kommunikation för att påverka utfallet av hur många och vilka studenter som söker sig till skolan. Vi tagit reda på vilka budskap som Kungliga Tekniska Högskolan och Chalmers Tekniska Högskola kommunicerar ut via deras Facebooksidor med hjälp av ett analysverktyg som är baserat på studenters rationella och emotionella aspekter när de söker utbildning utomlands. LÄS MER

  3. 3. Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet : En studie om studentrekrytering

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Ashkan Mortazavifar; Nancy Saad; Aiman Hadrous; [2012]
    Nyckelord :Attrahera; Energiingenjörsprogrammet; Konsumentens Köpprocess; Means- and Value Chain;

    Sammanfattning : Datum:                     2012-01-06 Nivå:                        Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktig marknadsföring Institution:               Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST,                                  Mälardalens Högskola Författare:               Aiman Hadrous        Ashkan Mortazavifar              Nancy Saad                                  25 juni 1987               7 december 1990                26 november 1986 Titel:                        Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet: En studie om studentrekrytering. Handledare:             Johan Grinbergs Nyckelord:                Attrahera, Energiingenjörsprogrammet, Konsumentens köpprocess, Means- and Value Chain Frågeställning:                   Hur skall fler studenter bli attraherade av att söka till Energiingenjörsprogrammet? Syfte:                        Arbetets syfte är att undersöka och analysera hur Energiingenjörsprogrammet kan attrahera fler studenter i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Från elev till student : En jämförelse av tre högskolors studentrekrytering och gymnasieelevers perspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :David Lindkvist; Ellen Norman; [2011]
    Nyckelord :Gymnasieelever; Högskolor; Studentrekrytering; Marknadsföring; Kommunikation;

    Sammanfattning : Background: The competition is getting harder between the universities. To reach the high school students and discover which means of contact they prefer and how they perceive student recruitment are important issues in order to succeed in marketing strategies. LÄS MER

  5. 5. Mäklardagen i Gävle som rekryteringsverktyg : Modell och teoriutveckling

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :David Broberg Engstrand; Erik Andersson; [2010]
    Nyckelord :Mäklardagen; Rekrytering; Employer Branding; Påverkande faktorer; Varumärke; Profilering.;

    Sammanfattning : Titel - Mäklardagen i Gävle – Modell – och teoriutveckling Nivå - Kandidatuppsats i företagsekonomi Författare - Erik Andersson David Broberg Engstrand Handledare - Jonas Kågström Datum - Juni 2010 Syfte - Vårt syfte med den här uppsatsen är att undersöka vad det är som påverkar mäklarstudenter vid Högskolan i Gävle när de väljer sin framtida arbetsgivare. Vi har valt att undersöka Mäklardagen i Gävle som rekryteringsverktyg. LÄS MER