Sökning: "students with blindness"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden students with blindness.

  1. 1. Vithetsnormer i Bildämnet : - och hur de reproduceras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :vithet; icke-vit; vithetens hegemoni; ras; stereotyp; representation color-blindness; färgblindhet; vi och dem; synliggöra; osynliggöra; kanon;

    Sammanfattning : This study examines what seems a lack of representation of non-white art and artists within the visual arts class in the Swedish secondary education, and what possible consequences that could have for people of color who do not fit the mold of being Swedish due to their non- white appearance. The empirical data have been obtained through a survey, former research of articles, and available literature from the critical race theoretical field. LÄS MER

  2. 2. The phenomenon of advertising blindness : A qualitative case study of how a Swedish interior design company tailor their e-commerce marketing strategies to cope with the phenomenon of advertising blindness

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Linn Andersson; Cassandra Thomas; [2020]
    Nyckelord :Advertising blindness; Interior design; Online marketing strategies; Retail; Visual attention;

    Sammanfattning : This bachelor thesis researches the question of “How do Swedish interior design companies tailor their e-commerce marketing strategies to cope with the phenomenon of advertising blindness?” through a qualitative case study. In order to conduct this research, relevant aspects of the phenomenon have been analysed in relation to actual marketing strategies. LÄS MER

  3. 3. Elevassistentens upplevelse kring sitt uppdrag och sin yrkesroll hos en elev med synnedsättning ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Fenomenologisk intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Österåker; [2019]
    Nyckelord :Student assistant; visual impairment and blindness; extra adaptation and special support; Elevassistent; synnedsättning och blindhet; extra anpassningar och särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur elevassistenter som arbetar hos elever med synnedsättning upplever sitt uppdrag och yrkesroll. Studien utgår från en fenomenologisk ansats och tidigare forskning. Studiens resultat grundar sig på elevassistentens berättelser om sina upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Produktion av digitala läromedel för elever med blindhet : En problematiserande studie om tillgängliggörande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Björn Nyqvist; [2018]
    Nyckelord :students with blindness; accessibility; participation; digital teaching materials; discursive psychology; equivalent education; braille; elever med blindhet; tillgänglighet; delaktighet; digitala läromedel; diskurspsykologi; likvärdig utbildning; punktskrift;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att belysa hur läromedelsproducenter och personal vid SPSM:s läromedelsavdelning talar om hur den pågående digitaliseringen av läromedelsmarknaden påverkar tillgång till och tillgänglighet i läromedel för elever med blindhet. En fråga som också fokuseras är ansvaret för att denna elevgrupp får möjlighet till delaktighet genom tillgång till samma läromedel som övriga elever. LÄS MER

  5. 5. Crossing the Threshold: Teaching Transmedial Narratology with Videogames and Film

    L3-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Engelska

    Författare :Martin Klinge; [2017]
    Nyckelord :Hero’s Journey; transmedial narratology; media; narrative structure; teaching.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is threefold. First, to look at the curriculum of English in the upper secondary classroom and what the role of narratology is. Secondly, an analysis of Harry Potter and the Philosopher’s Stone (2001) and Journey (2012) through Campbell’s monomyth and how the stages are presented to the viewer/player. LÄS MER