Sökning: "studie veckorevyn"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden studie veckorevyn.
1. Den ideala intimiteten : Privatlivets expertis i 1940-talets svenska populärkultur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Denna studie handlar om rådgivning i kärlek- och intimitetsfrågor i svensk veckopress under 1940-talet. I undersökningen analyseras veckotidningarna Damernas värld, Veckorevyn och Husmodern. Undersökningens syfte är att förstå hur en ideal intimitet skapades i tidningarnas rådgivning i dialogen mellan expertis och läsare. LÄS MER
2. Att utmana och leka med stereotypiska könsuttryck : En netnografisk studie om framställandet av kvinnokroppen av kända kvinnor på Instagram
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Sociala medier har i det senmoderna samhället växt sig stort och blivit en vardag i många individers liv. På Instagram publiceras dagligen inlägg med olika syften vilka ofta inte uppfattas medvetet. Med denna studie fokuserar vi på hur svenska kända kvinnor framställer kvinnokroppen på Instagram. LÄS MER
3. En konstruerad femininitet : En studie av språkbruket på tidningarna Frida, Veckorevyn och Feminas webbsidor
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien hade sin grund i att medier spelar en viktig roll i identitetsskapandet. Därifrån fanns ett intresse av att undersöka vilka bilder av och kriterier för femininitet som de tre tidningarna Frida, Veckorevyn och Femina skapar i sina artiklar online. LÄS MER
4. “INGEN BIKINI BLIR SNYGG PÅ EN GRÖNVIT KROPP” En studie om solning och att vara solbrun i populärkulturella medier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 18595 Nyckelord: Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing Syfte: Att undersöka hur innehållet i populärkulturella livsstilsmagasin uppmärksammar solning samt att vara solbrun. Metod: Kvalitativa innehållsanalyser Material: Fyra svenska populärkulturella livsstilsmagasin - Amelia, SOLO, Veckorevyn och Frida under perioden september 2015 till augusti 2016 Huvudresultat: Studien kom fram till att det främst var i två sammanhang som magasinen pratade om solning och att vara solbrun, nämligen hälsa och utseende, där utseende var det dominerande. LÄS MER
5. Annonseringsplats: Inte en plats för alla – en intersektionell studie av annonsmaterial i tidningen VeckoRevyn
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker om en förändring har skett av representation och mångfald i VeckoRevyns annonser mellan år 2000 och 2016. Analysen är huvudsakligen baserad på feministisk teori och dagordningsteorin, och utgår från ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER