Sökning: "studie- och yrkesorientering"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesorientering.

  1. 1. Att ge elever förutsättningar att kunna välja : En kvalitativ studie om hur två grundskolor arbetar för att möta studie- och yrkesvägledaruppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hannah Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Grundskola; Gymnasievalet; Väl underbyggda val Studie- och yrkesvägledare samt Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie på hur två grundskolor arbetar med studie- och yrkesvägledning. Jag intervjuade två rektorer och tre samhällskunskapslärare för att få deras syn på detta område. LÄS MER

  2. 2. Fem år efter examen: Hur har det gått? : En kvantitativ studie om vilka kunskaper från högskolan som är användbara i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nadja Persson; Therese Kivinen; [2015]
    Nyckelord :Högre utbildning; karriärutveckling; anställningsbarhet; arbetstillfredsställelse; kön;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how former students are utilizing their knowledge from the university in their professional life. Further, the study examines which factors that could have impact on the students possibility to develop their career and if their satisfaction at work is affected by this development. LÄS MER

  3. 3. Snart är det dags! Är de redo? : En undersökning av elever i år åtta. Hur de upplever vägledning, studier och arbete inför framtiden.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik; Stockholms universitet

    Författare :Anette Dagsdotter; Marie Fröjdh; [2013]
    Nyckelord :Grundskola; studie- och yrkesorientering; vägledning; gymnasieval; karriärval;

    Sammanfattning : Undersökningen visar vilken form av studie- och yrkesvägledning elever i år 8, i två kommuner, tagit del av. Den visar även vilken information de önskar få och vilka förväntningar de har på vägledningen inför det stundande gymnasievalet. LÄS MER

  4. 4. Vägen till väl underbyggda val - om studie- och yrkesvägledning som tar sin början i de tidiga skolåren

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Hallqvist; Maria Nyström; [2012]
    Nyckelord :Guidance counseling; career education and guidance; curriculum for the compulsory school; steering document; cognitive development in children; Studievägledning; studie- och yrkesorientering; grundskolan – läroplaner; styrdokument; kognitiv utveckling hos barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva betydelsen av studie- och yrkesvägledande aktiviteter med barn i åldrarna sju till tolv år. Kvalitativa intervjuer genomfördes med sex examinerade studie- och yrkesvägledare som bedriver studie- och yrkesvägledningsverksamhet med barn i grundskolans år 1-6 eller fungerar som stöd till pedagoger som arbetar med studie- och yrkesorienterande verksamhet med barn i dessa åldrar. LÄS MER

  5. 5. Hela skolans ansvar - en undersökning om samarbetet inom studie- och yrkesorienteringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vesna Jakse; Malin Wollenberg; [2012]
    Nyckelord :kommunikation; konstruktivism; organisation; studie- och yrkesorientering; studie- och yrkesvägledning; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på om studie- och yrkesvägledare och lärare, i och med att den nya skollagen och läroplanen (Lgr 11) har införts, arbetar utifrån att studie- och yrkesorienteringen är hela skolans ansvar. Vi vill undersöka detta, eftersom det gemensamma ansvaret är något som i formuleringsarenan länge har framförts som viktigt, men som inte har haft det genomslag på realiseringsarenan som det var tänkt från början. LÄS MER