Sökning: "studiemotivation i SO"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden studiemotivation i SO.

  1. 1. “Det känns som att jag inte existerar!” : En kvalitativ studie om distansundervisningens påverkan på social interaktion för nyanlända gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Rweeda Abdulzahra; Stefhan Llanes García; [2021]
    Nyckelord :nyanlända gymnasieelever; distansundervisning; social interaktion; kommunikation; social inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse av hur övergången från fysisk till fjärr- och distansundervisning i samband med Covid-19 förändrat nyanlända gymnasielevers sociala interaktionsmönster inom skolmiljön, samt hur dessa kan påverka deras upplevelser av skolgången. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats där det totalt gjordes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Ett motiverande hjälpmedel för studenter : Visuella primingövningar inför läsning samt studenters upplevelse av motivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Pernilla Westerlund Johansson; Emma Lövgren; [2018]
    Nyckelord :interaktionsdesign; studieteknik; mnemonics; Kellers Modell; motivation; studiemotivation; inlärning; minnesteknik; prototyp; mobilapplikation;

    Sammanfattning : Studien bottnar i en insikt om att universitetsstudier samt inlärning av kurslitteratur kan vara svårt för studenter. Syftet är att undersöka vilka faktorer som är viktiga vid design av en mobilapplikation som är till för att underlätta för studenter vid inläsning av kurslitteratur. LÄS MER

  3. 3. Läraren som en resurs : Lean för att resurseffektivisera lärarens arbetsuppgifter

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Erik Andersson; Magnus Segerholm; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen kommer att fokusera på hur skolans viktigaste resurs, läraren, används i dagens skolklimat. Information som presenteras i vår rapport utgörs av två delar. Produktionsteorier som är vanliga inom industrin beskrivs och vi gör en ansats att anpassa dessa till skolans värld. LÄS MER

  4. 4. Elevledda utvecklingssamtal, ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Gigi Lönn Stråle; [2011]
    Nyckelord :Student led Conferences; Elevledda utvecklingssamtal; utvecklingssamtal; metakognition;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras en mindre intervjustudie om hur elever på Barn och fritidsprogrammet i en medelstor kommun i mellersta Sverige upplever utvecklingssamtalen sedan de själva börjat ansvara och leda dem i så kallade elevledda utvecklingssamtal. Det övergripande syftet med undersökningen är att få mer kunskap om elevernas uppfattning över hur de upplever att själva ansvara för utvecklingssamtalets genomförande och hur detta tillvägagångssätt påverkat deras studiemotivation och studieresultat. LÄS MER

  5. 5. "Man kan ju klara allt bara man vill" : en kvalitativ fallstudie om framtidstro och studiemotivation i årskurs nio

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maria Winberg; Jenny Erlandsson; [2011]
    Nyckelord :Future outlook; academic motivation; KASAM sense of context ; multicultural school; junior high students; Framtidstro; studiemotivation; KASAM; mångkulturell grundskola; högstadieelever;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ fallstudie på en skola och vårt syfte är att undersöka hur framtidstron och studiemotivationen ser ut hos elever i årskurs nio på en mångkulturell skola med lågt meritvärde. Våra frågeställningar är: vilka faktorer anser elever i årskurs nio på den valda skolan kan tänkas påverka deras framtidstro och studiemotivation? Hur ser sambandet ut mellan framtidstro och studiemotivation hos elever i årskurs nio på den valda skolan? Vad anser elever i årskurs nio på den valda skolan själva att man kan göra för att förbättra sin framtidstro och studiemotivation? Vi är inspirerade av fenomenologisk forskning och har en induktiv ansats. LÄS MER