Sökning: "studieteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade ordet studieteknik.

  1. 1. Digitala distraktioner : Metoder för minimering av negativ påverkan av digitala enheter på gymnasieelevernastime-on-task under självstudier i studieförberedande program.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Etienne Stefansson; [2023]
    Nyckelord :digitization in school; self-studying; study-techniques; approaches to learning; smartphones in school; digitalisering i skolan; självstudier; studieteknik; approaches to learning; smartphones i skolan;

    Sammanfattning : Till följd av den enorma digitalisering av både samhälle och skolväsendet som skett sedan 90-talet är det allt större konkurrens om individens uppmärksamhet och impulskontroll. En till synes ökande trend i bristande koncentrationsförmåga uppmärksammas nu inom utbildnings-väsende och forskning. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens som studieverktyg : En kvalitativ studie om hur studenter upplever att AI kan främja studieteknik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Ebba Spjutö; [2023]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens in education; AIEd; Educational technology; Edtech; student; study techniques; Resource-based learning; Artificiell Intelligens inom utbildning; AIEd; Educational technology; Edtech; student; studieteknik; Resource-based learning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) utvecklas inom bland annat utbildning och teknikens roll inom lärosäten diskuteras i stor utsträckning. AI och dess förmåga besitter möjlighet att leda till innovationer inom lärande och om AI används till sin fulla potential har tekniken förmåga att förstärka människans intelligens. LÄS MER

  3. 3. "Så nu jag förstår hur man lagar svenska!” - En studie om språkinlärningsstrategier hos Sfi-elever

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Karina Rumjantseva; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kartlägga språkinlärningsstrategier som vuxna Sfi-elever använder och att undersöka hur inlärningsstrategierna skiljer sig åt mellan elever med högt respektive lågt resultat på det nationella provet. Undersökningen innehåller både en kvantitativ och kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Studieteknik i svenskämnet : Övergången från grundskolan till gymnasiet: vad ska elever ha med sig, vad förväntas och vad tillämpas i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Eiman Hanslip; [2022]
    Nyckelord :grundskolan; gymnasiet; likvärdig utbildning; lära att lära; inlärningsstrategier; metakognition; studieteknik; synligt lärande; svenskämnet;

    Sammanfattning : Genom att undersöka elevers kännedom och kunskap om studieteknik samt svensklärares praktik och syn på studieteknik och ansvarsfördelningen för det mellan grundskolan, gymnasiet och elever är studiens syfte att belysa övergången från grundskolan till gymnasiet utifrån olika perspektiv och bredda förståelsen för studieteknikens plats och betydelse i svenskämnet. För att undersöka detta användes metodkombination i en explorerande sekventiell design. LÄS MER

  5. 5. En val eller Ett val? : En intervjustudie om hur lärare arbetar med ämnesbegrepp i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alva Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Subject-concepts; social studies instruction; social studies teachers; hermeneutics; Ämnesbegrepp; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that students occasionally face linguistic challenges related to the subject-concepts of social studies. One example concern that individuals can interpret subject-concepts in various ways. Therefore, the area of this study is how social studies teachers work with subject-concepts in social studies. LÄS MER