Sökning: "styrd lek"
Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden styrd lek.
1. Pedagogisk syn på lek : En kvalitativ studie om hur fritidslärare resonerar kring lek i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fritidslärarna resonerar kring lek samt deras roll i barnens lekaktiviteter. Genom en kvalitativ forskningsstudie baserad på semistrukturerade intervjuer av sex fritidslärare som arbetar på olika skolor har vi försökt att närma oss lek som metod och hur lärare uppfattar och använder lek i sin praktik. LÄS MER
2. “Fröken! När ska du gå?!!”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : Med hjälp av digitala medel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärare i fritidshems erfarenheter gällande styrd fysisk aktivitet och fri lek, samt användning av digitala medel i aktiviteterna. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer där sex lärare i fritidshem från sex olika skolor i sex olika kommuner intervjuades. LÄS MER
4. Innebörden av deltagande i barns fria lek : En kvalitativ studie om vilken syn pedagoger har på sitt deltagande i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilken syn som pedagoger i förskolan har på sitt deltagande i barnens fria lek och vad begreppet deltagande har för innebörd hos pedagogerna. Jag vill belysa vad pedagogerna har för avsikt med sitt deltagande i leken, samt vad de definierar som lek och fri lek. LÄS MER
5. När inget annat är planerat : En intervjustudie kring villkoren för barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studien har för avsikt och syfte att undersöka villkoren för den fria leken i en förskolekontext, då undervisningsbegreppet blivit mer framträdande i styrdokumenten och där leken framställs att användas i ett utbildningssyfte. Detta genom att ställa oss frågorna; vilket utrymme den fria leken ges, vilken innebörd den fria leken har utifrån förskollärarnas uppfattning och om det görs skillnad på den fria leken och annan verksamhet. LÄS MER