Sökning: "styrda leken"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden styrda leken.
1. Leken som metod för undervisning : En analys av förskollärares upplevelser avlekresponsiv undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutveckling kring förskolläraresanvändning av lekresponsiv undervisning som stöd för barnens lärande i förskolan.Studien tar avstamp i den nya läroplanen för förskolan, där lekens roll har förstärktsoch förskollärarnas ansvar för undervisning har ökat. LÄS MER
2. Relationsskapande med elever på rasten : En kvalitativ studie om fritidslärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i problemområdet rasten, som inte beskrivs i läroplanen Lgr 11 trots att rasten inträffar dagligen för alla elever i svensk grundskola. Syftet för studien är avgränsad till att undersöka hur fritidslärare upplever relationsarbetet med elever på rasten. LÄS MER
3. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER
4. Rasten ur ett fritidshemsperspektiv : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på rasten och elevers sociala samspel i olika rastverksamheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The recess is a place where many students meet and social context becomes a big part of their day. The recess offers opportunities for students to practice social interaction, which is also a large part of the leisure-time centre's mission. LÄS MER
5. Lek utifrån olika undervisningsmiljöer : En kvalitativ studie om förskollärares arbete koplat till lek och undervisning
M1-uppsats,Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare arbetar med lek och undervisning i förskolan. Vi är intresserade av hur lek används för att nå utveckling och lärande i riktning mot målen i läroplanen. Syftet med studien är att undersöka hur lek i förskolan kan bidra till barns lärande utveckling. LÄS MER