Sökning: "suggestopedi"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet suggestopedi.
1. Lozanovmetoden/Suggestopedi : En komparativ studie av suggestopedisk praktik och traditionell språkundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : This is a qualitative research project aimed to compare traditional teaching of foreign languages and suggestopedia in order to seek an answer to whether the suggestopedic practice is compatible with traditional school. The theoretical framework is based on Michel Foucault’s history of ideas of how power has developed over time and how power structures have shaped society, institutions and consequently school. LÄS MER
2. En litteraturstudie kring självförtroendet och utveckling i undervisningen : Aspekter som ger lärare insikt och verktyg för att stärka elevers självbild och självförtroende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Examensarbetet behandlar urval rön av betydelse för elevers självförtroende funna i litteratur och elektroniskt tillgängliga uppsatser, doktorsavhandlingar och artiklar. Bibliotek, Libris, ERIC och DIVA är huvudsakliga källor. Engelska och svenska källor har analyserats. Några teoretiska ansatser har påverkat urvalet. LÄS MER
3. Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband. LÄS MER
4. Språk genom musik - Musikens funktion som motivationsskapare för språkinlärning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Language Through Music. Music as a Motivator for Language Acquisition. The purpose of this essay is to examine what there is to gain by integrating music and language to promote language learning. Theory: Different theories will be presented to orientate music in history. LÄS MER
5. Koncentrationssvårigheter på gymnasiet - fler sätt att förstå begreppet och förslag till handling i klassrums-situationer. En litteraturstudie kopplad till en fallbeskrivning och samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Arbetets syfte är att få en bred kunskapsbas för att förstå vad koncentrationssvårigheter är och hur de kan se ut i klassrummet. Syftet med studien är även att söka förslag till handling för att stävja koncentrationssvårigheter. Det är en litteraturstudie av medicinsk och pedagogisk forskning kring koncentrations-svårigheter. LÄS MER