Sökning: "supers teori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden supers teori.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledning inom vuxenutbildning : Tvärsnittsstudie om behov av och efterfrågan på vägledning inom vuxenutbildning ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Gevorkian; Varvara Zalesova; [2020]
    Nyckelord :Direkt vägledning; vuxenutbildning; övergångar; matchning; SFI; Direct guidance; adult education; transitions; matching;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka behov av och efterfrågan på vägledning inom vuxenutbildning ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv. Empirin samlades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Fyra vägledare och fyra lärare på olika vuxenutbildningsenheter ställde upp på intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Vad vet SYV om självkänslans påverkan? En intervjustudie om självkänslans betydelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Eklund; [2020]
    Nyckelord :beslut; mål; självkänsla; utbildnings- och yrkesval; val;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilken kunskap studie- och yrkesvägledare (SYV) har i hur elevernas självkänsla kan vara med och påverka karriärvalen. Kan valen bli bättre välgrundade om SYV också tar hänsyn till självkänslan? Jag har använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat 8 studie- och yrkesvägledare på gymnasienivå. LÄS MER

  3. 3. Att bygga bron mot framtiden - En studie om ämnesintegrerad studie- och yrkesvägledning och elevers perspektiv på sitt gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Blomqvist; Sarah Lindén; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieval; Självkännedom; Vidgat perspektiv; Väl underbyggda val; Yrkesskuggning; Ämnesintegrerad studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Elever i årskurs nio har i dag ett stort antal gymnasieutbildningar att välja på, vilket gör att de lätt fastnar i en mängd av information som är svårsorterad. Många elever i årskurs nio känner osäkerhet i valet av gymnasieutbildning då de inte har någon direkt kunskap om arbetsmarknaden eller kan sätta sina skolämnen i relation till olika yrken. LÄS MER

  4. 4. vem är jag? Vad vill jag? studie om vägledning för barn i tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Marie Andersson; Zekiye Kalyun; [2014]
    Nyckelord :guidance counselors; elementary school-curriculum; interaction and early counseling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur tidig vägledning bedrivs i skolan. Våra frågeställningar handlar om vilken metod som används för tidigare vägledning i grundskolan, samt vilka resurser och vilken samverkan som krävs. Kan tidigare vägledning förebygga kompromisser och begränsningar för elever i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. De kan, de vill, de vet - Barns tankar om utbildning, yrken och framtid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Andersson; [2012]
    Nyckelord :barn; framtid; yrke; utbildning; beredskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka skolbarns tankar kring framtid, utbildning och yrken. Följande frågeställningar har formulerats: vilken beredskap har barn att diskutera frågor om utbildning, framtid och yrken? Vad är det som gör att barn tänker som de gör kring utbildning, framtid och yrken? Jag har använt mig av kvalitativ metod och genomfört sex intervjuer med elever på en F-6 skola och tre intervjuer med lärare. LÄS MER