Sökning: "support and special need educators"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden support and special need educators.

  1. 1. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jolinn Assedal; [2024]
    Nyckelord :Principal; Preschool; Leadership; Challanges; Conditions; Rektor; Förskola; Ledarskap; Utmaningar; Förutsättningar;

    Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER

  2. 2. Skolfrånvaro - En kvalitativ studie om hur stödpersonal i grundskolans elevhälsoteam upplever problematisk skolfrånvaro och hur skolhunden bidrar i interventionerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pernilla Greenspan; Maria Abdulraheem; [2024]
    Nyckelord :interventions; absenteeism; dog therapy; schools; interventioner; problematisk skolfrånvaro; hundterapi; grundskolan; skolhälsoteam; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problematic school absenteeism is currently a complex and increasing challenge in society. The purpose of this thesis is to investigate how school teachers experience problematic absenteeism how they have worked to promote school attendance in children and youths and how they’ve reintegrated them into school after being absent. LÄS MER

  3. 3. En förskola för alla : En kvalitativ studie om inkludering i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Engstrand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolverket (2021b) skriver att förskolan ska vara likvärdig för alla. För att kunna uppfylla detta krävs utbildad personal och resurser utifrån barnens behov. Resultatet i min studie visar att samtliga respondenter anser att förskolorna har brister i att anpassa verksamheten så att alla får samma utbildning. LÄS MER

  4. 4. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  5. 5. Ibland viskar jag... : En kvalitativ studie om behandlingspersonalens perspektiv på bemötandet av flickor placerade på SiS-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Andrea Raduta; [2023]
    Nyckelord :LVU; residential care; girls; adolescents; National Board of Institutions; social work; treatment; cognitive dissonance; LVU; tvångsvård; flickor; ungdomar; Statens Institutionsstyrelse; socialt arbete; bemötande; kognitiv dissonans; totala institutioner;

    Sammanfattning : Children and youth that are provided compulsory care and treatment under the terms of the Care of Young Persons (Specials Provisions) Act (LVU) may end up in special residential homes for young people (särskilda ungdomshem). These homes are being runned by the National Board of Institutional Care (Statens Institutionsstyrelse or SiS) and have been criticized for providing girls with poorer care than boys. LÄS MER