Sökning: "svårigheter för adopterade barn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden svårigheter för adopterade barn.

  1. 1. Talproduktion och velofarynxfunktion hos internationellt adopterade femåriga barn födda med bilateral läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lotten Bergmark; Lovisa Bugge; [2018-12-13]
    Nyckelord :läpp-käk-gomspalt; internationell adoption; tal; artikulation; velofarynxfunktion; cleft palate; international adoption; speech; articulation; velopharyngeal function;

    Sammanfattning : Föreliggande studie ämnade undersöka talproduktion och velofarynxfunktion hos internationellt adopterade femåriga barn födda med bilateral läpp-käk-gomspalt och jämföra mot en jämnårig svenskfödd kontrollgrupp med bilateral läpp-käk-gomspalt. Utifrån fonetisk transkription av målfonem beräknades artikulationsförmåga i procent korrekt producerade konsonanter, procent korrekt artikulationssätt och procent korrekt artikulationsställe. LÄS MER

  2. 2. Internationellt adopterade barns språk- och kunskapsutveckling utifrån ett föräldraperspektiv : Intervju med tolv stycken föräldrapar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier; Institutionen för didaktik

    Författare :Erika Fredriksson; [2010]
    Nyckelord :Internationally adopted children; language development; knowledge; language difficulties.; Internationellt adopterade; språkutveckling; kunskapsutveckling; språksvårigheter.;

    Sammanfattning : Forskningen om internationellt adopterade barn har visat att dessa barn löper en större risk att få språkliga problem, jämfört med sina jämnåriga kamrater. Framförallt har problemen förknippats med svårigheter med abstrakt tänkande, även svårigheter med matematik har uppmärksammats. LÄS MER

  3. 3. Adoptivbarn : Barn med behov av särskilt stöd i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lenneman; [2002]
    Nyckelord :Education; Adoptivbarn; barn med behov av särskilt stöd; utlandsadopterade; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att söka ta reda på vilka problem och svårigheterutlandsadopterade barn kan ha och varför de utvecklar dessa problem samt försöka ta reda på dessa barns specifika behov i skolan. Arbetet inleds med en litteraturstudie som beskriver hur det har sett ut med adoptioner från början av 1900-talet fram till idag. LÄS MER