Sökning: "svensk utbildningspolitik"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden svensk utbildningspolitik.
1. LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. LÄS MER
2. MELLAN BILDNING OCH ANSTÄLLNINGSBARHET
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Det övergripande syfte med denna studie är att undersöka spänningen mellan bildning och ekonomisk nytta inom generella program i svensk högre utbildning. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att undersöka argument och resonemang vid inrättandet av ett generellt program samt dess syfte och funktion efter inrättning. LÄS MER
3. Tjänsteman eller industriarbetare?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det har länge varit målsättningen i svensk utbildningspolitik att minska social snedrekrytering till högre studier. Forskning har gång på gång konstaterat fenomenets förekomst och påverkansfaktorer som social, kulturell och etnisk bakgrund. LÄS MER
4. Svenska som andraspråk – ett ämne i tiden? : En undersökning om sva-lärares uppfattningar om svaämnets organisation och implementering på programmet individuellt alternativ.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : I denna uppsats undersöks sva-lärares uppfattningar om sva-ämnets organisation och implementering på programmet individuellt alternativ (IA). Studien finner att sva-lärare upplever styrdokumenten som otydliga och därför organiserar och implementerar svaämnet med beprövad erfarenhet som grund. LÄS MER
5. Enade de stå? : om utbildningspolitiska diskurser i riksdagspartiernas valprogram mellan 1998-2018
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta examensarbete undersöker de svenska riksdagspartiernas valprogram för att analysera de diskursiva uttrycken gällande utbildningspolitik med särskilt fokus på skolans syften. Uppsatsens utgångspunkt är att samhället befinner sig i en tid som kan benämnas som ett senmodernt samhälle, varvid den inriktar sig på valprogram för tiden 1998-2018. LÄS MER