Sökning: "svenska matematiker"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden svenska matematiker.

  1. 1. Den bortprioriterade historien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; [2023-04-18]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Didaktisk Transposition. History as a Goal. History as a Tool. History and Heritage.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER

  2. 2. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  3. 3. Hur mellanstadielärare betraktar etik i sin matematikundervisning : Enkvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Gustafsson; Marina Barkho; [2023]
    Nyckelord :etik; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Ur ett historiskt perspektiv har matematikämnet setts som ”rent” och fritt från etik, vilket innebär att ämnets innehåll och kontext överväger inga etiska aspekter. Men eftersom matematik är en mänsklig produkt, har matematiker börjat överväga etiska aspekter i deras matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning i socialt samspel : Att lära matematik genom problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lisa Skandevall; Emelie Stenemo; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; socialt samspel; problemlösning; samarbete; de tidigare skolåren F-3;

    Sammanfattning : Hur lärare undervisar i matematik har relevans för elevers lärande i, attityd till och syn på ämnet. Framstående matematiker menar att om elever får samtala, diskutera och ta del av varandras lösningsstrategier, ges fler tillfällen att förstå matematiken gentemot vid enskilt arbete. LÄS MER

  5. 5. Lärares beskrivningar av visuella representationer inom problemlösning i geometri : En kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Forsberg; Erik Lundin; [2019]
    Nyckelord :Geometri; grundskola; matematik; mediering; problemlösning; sociokulturella perspektivet; visuella representationer;

    Sammanfattning : Verksamma matematiker och forskare menar att matematiken i grunden handlar om problemlösning. Problemlösning inom geometri är samtidigt ett gynnsamt område som möjliggör att samtliga fem matematiska förmågor som framkommer i grundskolans läroplan kommer till användning. LÄS MER