Sökning: "svenska ver"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden svenska ver.

  1. 1. Chefers och medarbetares erfarenheter av anpassning till digital transformation i äldreomsorgen - en kvalitativ fallstudie med deduktiv ansats

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Adaptation; change; digital transformation; e-health; elderly care; health informatics; HTO-perspective; support; welfare technology; Anpassning; digital transformation; e-hälsa; förändring; hälsoinformatik; MTO-perspektiv; stöd; äldreomsorg; välfärdsteknik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det råder en obalans i den svenska välfärdssektorn på grund av den demo­grafiska utvecklingen. Äldreomsorgen är ett välfärdsområde där digitaliseringen kan skapa stora möjligheter genom att tänka och arbeta på nya sätt i kombination med att använda digital teknik och e-hälsa men för att nyttja digitaliserings möjligheter behö­ver anpassningar göras inom äldreomsorgen. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk medvetenhet i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Rönntoft; [2023]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; lågstadieelever; läsutveckling; läsförmågor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppmärksamma fonologiska medvetenhet under lågstadiet samt lärarens arbetssätt och läromedel som lärare anser främja elevers utveckling med fokus på fonologisk medvetenhet. Studien baserades på en flermetodsforskning där kvalitativa och kvantitativa metoder har an­vänts. LÄS MER

  3. 3. Det kommunikationsstödjande klassrummet : Lågstadielärares undervisning och resonemang om elevers muntliga kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; Amina Cehajic; [2020]
    Nyckelord :Environment; learning opportunities; interactions; communication; primary school; Miljö; lärtillfälle; interaktion; muntlig; kommunikation; lågstadium;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur fyra lärare på lågstadiet arbetar och resonerar när det gäller att få elever att kommunicera muntligt. Studiens teoretiska ram bygger på ett observationsverktyg som fokuserar på tre dimensioner i det kommunikationsstödjande klassrummet: miljö, lärtillfällen och interaktioner (Dock-rell, Bakopoulou, Law, Spencer & Lindsay, 2012:15). LÄS MER

  4. 4. Fördelaktiga undervisningsmetoder för elever i matematiksvårigheter vid lärande av tal i bråkformm

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Adam Wiklund; [2020]
    Nyckelord :mathematics; fractions; teaching methods; mathematical difficulties; grades 1-; matematik; tal i bråkform; undervisningsmetoder; matematiksvårigheter; års-kurs 1–6.;

    Sammanfattning : Tal i bråkform är en viktig del av den svenska läroplanen, ett räknesätt som många elever har svårt att förstå. Lärare behöver vara insatta i olika undervisningsmetoder för tal i bråk-form, för att skapa bra undervisningstillfällen för elever. Detta behövs speciellt för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Den nya dagstidningen - En analys av digitaliseringens effekter på svenska dagstidningars affärsmodell och värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Fernsund; Kevin Wirdéus; [2019-02-15]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study was carried out in an attempt to investigate the changing business models of Swedish newspapers. Swedish newspapers have only in the past five years begun thoroughly altering their business model, primarily by monetizing their digital offerings in a meaningful way. LÄS MER