Sökning: "swedish municipal school of arts"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden swedish municipal school of arts.

  1. 1. "Vi spelar stråk" : observationsstudie av gruppundervisning i fiol vid kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johanna Östling; [2018]
    Nyckelord :swedish municipal school of arts; group teaching; violin; viola; observation; didactic; social semiotic; kulturskola; gruppundervisning; fiol; altfiol; observationsstudie; didaktik; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Detta arbete är en observationsstudie av gruppundervisning i fiol och altfiol vid kulturskolan. Till undersökningsobjekt valdes gruppundervisning i fiol och altfiol. LÄS MER

  2. 2. Strategier för gruppundervisning i sång : observationsstudie av sångundervisning på kulturskola och gymnasium

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Lindberg; [2016]
    Nyckelord :singing; voice coaching; teaching strategies; mediating tools; cultural tools; cultural psychology; multimodality; pedagogy; teaching groups; distributed knowledge; sång; gruppundervisning; undervisningsstrategier; medierande verktyg; kulturpsykologi; multimodalitet; individanpassning; strategier; pedagogik; distribuerad kunskap;

    Sammanfattning : The study examines strategies used by voice coaches in small groups and how they apply cultural-mediating tools. The analysis is primarily based on Hultberg’s theory of cultural-psychological model of musical learning by making music (2009). LÄS MER

  3. 3. Rytmikundervisning för nybörjare i musik - en kvalitativ studie av instrumentalpedagogers syn på Rytmikpedagogikens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emeli Ek; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; puls; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; instrumental teaching; beginners; eurhythmics; learning; rhythm; Swedish municipal music school; Pulse; Music Education; Educational Science; rytm; lärande; nybörjare; instrumentalundervisning; rytmikpedagogik; rytmik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This paper aims to explore instrumental teachers approach to possibilities with the eurhythmics in the education for beginners in music. The reason to this paper is the authors recurring speculations in how eurhythmics is done in Swedish municipal music schools and what role it has there. LÄS MER

  4. 4. Det pianistiska lärandet på musik- och kulturskolan - Att uppnå balansen mellan musikaliskt uttryck och pianistiskt hantverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Noriko Andersson; [2012]
    Nyckelord :The Swedish Municipal School of Music and Culture; piano pedagogy; music impression; piano technique; teaching methods; quality of piano lessons; total development; hermeneutics; Kommunala musik- och kulturskolan; pianopedagogik; musikaliskt uttryck; pianistiskt hantverk; undervisningsmetod; undervisningskvalitet; helhetsutveckling; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The pianistic learning at the Swedish Municipal School of Music and Culture – seeking balance between musical expression and piano technique. How is it possible to design the learning of piano to piano students at the Swedish municipal school of music and culture? This question is central for this paper with the purpose to study piano pedagogues’ thoughts on requisite components for achieving balance between musical expression and pianistic technique. LÄS MER

  5. 5. Spela tillsammans: gruppundervisning i slagverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Niklas Bennerholm; [2012]
    Nyckelord :gruppundervisning; slagverkspedagogik; tThe Swedish municipal schools of music; teaching in groups; percussion teaching; musikskolan; kulturskolan; Performing Arts;

    Sammanfattning : Vilka fördelar har gruppundervisning i slagverk? Detta är frågan som genomsyrar hela studien. Studien syftar till att lyfta fram aktiva slagverkspedagogers syn på gruppundervisning inom musik- och kulturskola Studien bygger på kvalitativ forskning som metod och fyra aktiva slagverkspedagoger har intervjuats. LÄS MER