Sökning: "sydafrika skola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden sydafrika skola.

  1. 1. En likvärdig skola för alla.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rebecka Gustafsson Lagergren; [2020-02-28]
    Nyckelord :Likvärdig skola; socioekonomisk bakgrund; mellanstadielärare; Sverige; Sydafrika;

    Sammanfattning : I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och huruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sex semistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. LÄS MER

  2. 2. A Novel Approach to Youth Crime Prevention: Mindfulness Meditation Classes in South African Townships

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katharina Kneip; [2020]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; youth aggression; crime; youth crime prevention; cost-effective; crime prevention; crime rates; psychometric; survey questionnaire; psychological scales; aggression scale; self-efficacy scale; regression analysis; quantitative study; empowerment; youth agency; youth development; development; sustainable approach; self-development; Psychology; Social Psychology; abuse; trauma; risk factors; protective factors; townships; poor area; violent area; Khayelitsha; Guguletu; Mitchell s Plain; Ghetto; Africa; South Africa; Cape Town; Cape Flats; school; mindfulness meditation; mindfulness; meditation; Kabat-Zinn; future; resilience; subconsciousness; subconscious brain; emotional brain; decision making; aggression; disruptive behavior; self-efficacy; self-esteem; self-regulation; emotional regulation; subconsciousness; subconscious behavioral patterns; Neuroscience; Political Science; Development Studies; Peace and Conflict; Uppsala; Jugendgewalt; Jugendkriminalität; Jugendaggression; Aggressionsbewältigung; Gewalt; Verbrechensrate; Gewaltrate; Jugendgewaltprävention; Gewaltprävention; Survey-Studie; Umfrage; psychologische Skalen; Aggressionsskala; Selbstwirksamkeitsskala; Regressionsanalyse; Quantitative Studie; Handlungsfähigkeit; Jugend; nachhaltig; Entwicklungsarbeit; Entwicklung; Selbstentwicklung; Psychologie; Sozialpsychologie; Missbrauch; Trauma; Risikofaktor; Schutzfaktor; Townships; Armenviertel; Konfliktgebiet; Ghetto; Cape Town; Cape Flats; Khayelitsha; Südafrika; Afrika; Schule; Primarschule; weiterführende Schule; Achtsamkeit; Meditation; Mindfulness Meditation; Kabat-Zinn; Zukunft; Resilienz; Aggression; Selbstvertrauen; Selbstwirksamkeit; Selbstbewusstsein; Selstregulierung; Emotionsregulierung; unbewusste Verhaltensmuster; Unterbewusstsein; Neurowissenschaft; Politikwissenschaft; Entwicklungsstudien; Friedensforschung; Uppsala; Ungdomskriminalitet; brottslighet; förebyggande av brott; enkätundersökning; psykologiska skalor; aggressionsskala; egeneffektivitetsskala; regression; kvantitativ; ungdomsutveckling; utveckling; självutveckling; psykologi; socialpsykologi; övergrepp; trauma; riskfaktorer; skyddsfaktorer; townships; fattiga område; kriminellt område; Khayelitsha; Afrika; Sydafrika; Kapstaden; skola; mindfulness meditation; mindfulness; meditation; Kabat-Zinn; framtid; motståndskraft; aggression; störande beteende; självförmåga; självkänsla; självreglering; emotionell reglering; neurovetenskap; statsvetenskap; utvecklingsstudier; fred och konfliktstudier; Uppsala;

    Sammanfattning : Children growing up in poor areas with high crime rates are shown to easily get involved in violent actions and criminal gangs. In South Africa, despite considerable efforts to reduce youth delinquency, youth crime rates are still disturbingly high – specifically, in the townships of the Cape Flats. LÄS MER

  3. 3. Att skapa ett konstnärskap : JOHN NDEVASIA MUAFANGEJO

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Frostensson; [2016]
    Nyckelord :John Ndevasia Muafangejo; Rorkes Drift; Sydafrika; Namibia; Apartheid; Konstskola; Peder Gowenius; Otto Lundbohm.;

    Sammanfattning : Detta är en presentation av den namibiske konstnären John Ndevasia Muafangejos (1943 - 1987) konstnärliga gärning. Syftet med undersökningen har varit att utöver en tolkning av hans bilder försöka förstå vad han har betytt för landet Namibia under deras befrielsekamp och efteråt, men även hur han kunde utvecklas till konstnär under apartheidregimens Sydafrika. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av Sydafrikanska lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Bibben Nordblom; [2015]
    Nyckelord :Sydafrika; flerspråkighet; grundskola; matematik; undervisning; kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att skapa en vidare förståelse av flerspråkig undervisning genom att undersöka hur lärarna i studien uppfattar elevers lärande i matematik samt hur de undervisar flerspråkiga elever inom ämnet matematik.   Lärande och undervisning i matematik hör tätt samman med språket. LÄS MER

  5. 5. Demokratiundervisning i skolan : En jämförande studie mellan den sydafrikanska och svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattsson Elin; [2015]
    Nyckelord :Education; democracy; Sweden; South Africa; comparison; school; Undervisning; demokrati; Sverige; Sydafrika; jämförelse; skola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how Swedish primary school teachers teach of and about democracy and based on this then compare with how the primary school teachers in South Africa teaches of and about democracy. This comparison will then highlight what can be developed in the teaching of and about democracy in Swedish schools. LÄS MER