Sökning: "symboler barn"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden symboler barn.

  1. 6. Barns uppfattningar om faropiktogram -symboler med didaktiska konsekvenser : En studie i förskolan där femåringars tankar är utgångspunkten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Zabina Kärrfält; [2021]
    Nyckelord :Chemicals; children´s perception; hazard pictograms; objects of learning; preschool; variation theory.; Barns uppfattning; faropiktogram; förskola; kemikalier; lärandeobjekt; variationsteori.;

    Sammanfattning : In today´s Swedish preschools, there are numbers of products in daily use that carry hazard warnings. Some of these products are more accessible than others to pupils. From a safety standpoint, it is important that children understand these hazard pictograms and what they stand for. LÄS MER

  2. 7. Development of a new Front of Package Nutrition Label : a case in the European Union

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Federico Bottari; [2021]
    Nyckelord :Farm to Fork Strategy; legislative process; lobbying; standard; stakeholder management;

    Sammanfattning : The current malnutrition epidemic calls for multiple solutions. The aim of the thesis is to identify the themes of the debate regarding the development of a single Front of-package nutrition label in the European Union. LÄS MER

  3. 8. “Att hitta vägar till varje barns lärande, att hitta nyckeln så att säga, det kan ta tid” : En kvalitativ studie om Literacy i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Svensson; Marie Thomasson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förutsättningar; Literacy; Läs- och skrivkunnighet; Läs- och skrivsvårigheter; Läs- och skrivundervisning; Tecken och symboler;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att uppmärksamma Literacy i förskolan och undersöka ett samband mellan tre aspekter av förskolan: förskollärarens förhållningssätt, undervisningens innehåll och barnsförutsättningar för lärande. Problematiken som ligger till grund för studien är den uppmärksammade Literacykrisen i Europa. LÄS MER

  4. 9. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  5. 10. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Beth Cavallin; [2020]
    Nyckelord :children; portrayal; visual analysis; non-profit organization; advertising; commercials; sociosemiotics; multimodality; semiotic resources; characters; barn; framställning; visuell analys; ideell verksamhet; reklamfilm; sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodal analys; karaktärer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER