Sökning: "synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 2781 uppsatser innehållade ordet synsätt.

  1. 1. “Fem​ ​mödrars​ ​upplevelser​ ​om​ ​normers​ ​påverkan på​ ​moderskap​ ​och​ ​missbruk” En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lenita Vigart Bu; Valentina Shaafi; [2018-01-30]
    Nyckelord :Moderskap; missbruk och normer.;

    Sammanfattning : “Fem mödrars upplevelser om normers påverkan på moderskap och missbruk - Enkvalitativ studie”. Ett socialkonstruktivistiskt synsätt låg till grund för studien somutgick från en svensk kontext. Studien baserades på intervjuer med fem kvinnorom deras moderskap under tiden de befunnit sig i missbruk samt om tiden efter debrutit med detta. LÄS MER

  2. 2. Problemskapande beteende i skolan : En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Järvenpää; Maria Lagnebratt; [2018]
    Nyckelord :problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; systemteori; specialpedagogik; elevbemötande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka metoder och strategier att tillämpa i bemötandet och hanteringen av elever med problemskapande beteende. Vi ville främst titta på metoder och åtgärder utifrån de specialpedagogiska perspektiv som presenteras i kursen specialpedagogik på 5 hp vid Uppsala universitet. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn med särskilda behov i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers arbete och synsätt för att barn med särskilda behov ska inkluderas i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Gottschalk; Camilla Melander; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; värdegrund; pedagog; barn i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att belysa hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan och i förskoleklassen. Studien belyser även frågan om vad som menas med inkludering och hur de själva ser på begreppet inkludering. LÄS MER

  4. 4. HIV är en del av mig : Upplevelsen av att leva med humant immunbristvirus som ungdom och ung vuxen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Louise Danielsson; Caroline Ekdahl; [2018]
    Nyckelord :Adolescent; Experience; HIV; Teenager; Young Adult; Youth; HIV; Tonåring; Ungdom; Ung vuxen; Upplevelse;

    Sammanfattning : Antalet HIV-positiva personer i världen ökar och sjuksköterskor behöver därför ha adekvat kunskap kring hur det är att leva med humant immunbristvirus (HIV). Att leva med HIV som ungdom och ung vuxen kan upplevas vara extra svårt då dessa individer befinner sig i en känslig övergångsålder. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram-svårigheter och möjligheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ingrid Persson; Carina Lindström; [2018]
    Nyckelord :inkludering; kategorisering; relationer; specialpedagogik; specialpedagogiska perspektiv; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Öka kunskapen om utformning av åtgärdsprogram. Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att analysera och jämföra hur två skolor i en stor respektive liten kommun skriver fram åtgärdsprogram i årskurs 4–6 men även att ta reda på vilka åtgärder som föreslås. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet synsätt.

Din email-adress: