Sökning: "systemteoretiskt synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden systemteoretiskt synsätt.

  1. 1. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Verlinden; Annica Thörn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Risk och sårbarhet i kommunal fysisk planering : En undersökning av hur risk och sårbarhet hanteras och förstås av kommunala fysiska planerare

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Matilda Stjärnfäldt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kriser såsom översvämningar, skogsbränder, flyktingvåg, terrordåd och pandemi har inträffat i Sverige under 2000-talet. Kriserna innebär en risk mot vårt samhälle och gör det sårbart. LÄS MER

  3. 3. Leken som en främjande faktor i arbetet med inkludering i förskolan : En studie om förskollärares, barnskötares och specialpedagogers uppfattningar om lek och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Danielsson; Emilia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Ecological system theory; Inclusion; Play; Socio-cultural perspective; Special education; Ekologisk systemteori; Förskola; Inkludering; Lek; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om vilka uppfattningar specialpedagoger, förskollärare och barnskötare har om lekens betydelse för att främja inkludering av alla barn samt vilket synsätt de har på hur lärmiljön organiseras. Med kvalitativa intervjuer ville vi se hur specialpedagoger, förskollärare och barnskötare såg på lek och inkludering. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan olika aktörer och reflektionens betydelse i arbete med hinder i elevers matematikutveckling : speciallärares/specialpedagogers och matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Airaksinen; Maria Isgren; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; kvalificerade samtal; matematiksvårigheter; reflektion; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för hur samverkan mellan speciallärare, specialpedagoger och matematiklärare kan ha betydelse för elevers matematikutveckling, särskilt dem med hinder i sin matematiska utveckling. Utifrån en kvalitativ forskningsansats med halvstrukturerade intervjuer försöker studien att belysa tre frågeställningar: Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger och lärare i matematik som hinder i elevers matematikutveckling? På vilket sätt kan samverkan ha betydelse för att skapa förutsättningar för elever med hinder i sin matematikutveckling? Vilken betydelse har lärarnas reflektion efter samverkan för elevers matematiska utveckling? Studiens resultat analyserades utifrån ett specialpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars delaktighet En studie av terapeuters syn på föräldrars delaktighet inom hälso- och sjukvårdens primärvård

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Berit Johansson; [2020-04-27]
    Nyckelord :föräldrar; behandling; delaktighet; partnerskap; medskapare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva terapeuters erfarenheter, tankar och inställning till föräldrars delaktighet i barn och ungdomars behandling. Frågeställningar var; att undersöka när och varför terapeuterna anser att föräldrar skall göras delaktiga; att undersöka, beskriva och försöka förstå terapeuternas delaktighetsskapande process och vilka utmaningar de erfarit i samband med detta, samt utforska förslag på utvecklingsområden. LÄS MER