Sökning: "systemteori skolutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden systemteori skolutveckling.

  1. 1. Tidiga insatser för att främja skolnärvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Hyllberg; Jeanette Persson; [2024]
    Nyckelord :EHT; främja skolnärvaro; relationell pedagogik; skolorganisation; systemteori;

    Sammanfattning : Hyllberg, Malin och Persson, Jeanette (2024). Tidiga insatser för att främja skolnärvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Veronica Lindgren; Ingeborg Andersen; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; centralt team; förskola; kompetens; lokal specialpedagog; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. LÄS MER

  4. 4. Uppdrag: Relationer : - en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Schöld; Sara Phillips; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; lärare-elevrelation; relationellt synsätt; strategier och utmanande beteende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Schöld Veronica och Phillips Sara, (2023). Uppdrag: Relationer – en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Verlinden; Annica Thörn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER