Sökning: "tänka ur ett helhetsperspektiv"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden tänka ur ett helhetsperspektiv.
1. ”Du kan inte stirra dig blind på frånvaron som ett eget begrepp - det är så mycket annat” : En kvalitativ studie om ett förebyggande arbete riktat mot elever med skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för problematiken med skolfrånvaro utifrån ett särskilt fokus på frågan om det förebyggande arbetet riktat mot högstadieelever. Studien har en kvalitativ ansats och utgår från en socialkonstruktionistisk vetenskapstradition. LÄS MER
2. Ämnesintegreringens båda sidor ur ett elevperspektiv : en enkätundersökning om elevers syn på ämnesintegrering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Vårt samhälle genomgår ständigt en förändring och utveckling och det är därför viktigt att lärare som närbyråkrater, vilka ska arbeta mot att uppnå skolverksamhetens mål och uppdrag, kontinuerligt utvärderar och utvecklar sitt arbete. Idag finns det många undervisningsmetoder och i denna studie behandlas ämnesintegrering utifrån elevernas perspektiv. LÄS MER
3. Elevassistentens uppdrag i teori och praktik
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka och beskriva elevassistentens uppdrag i en inkluderande skola, d.v.s. i en skola för alla. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i textilslöjden : en undersökning om hur några textillärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur några textillärare i grundskolan år 3-9 arbetar med hållbar utveckling i textilslöjden. I studien har jag använt mig av både litteraturstudier och en enkätundersökning. Litteraturstudiet ger svar på vad begreppet hållbar utveckling innebär. LÄS MER
5. Hållbar utveckling i slöjden hur kan det realiseras?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför detdagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar ien hållbar utveckling. LÄS MER