Sökning: "tabell 3"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden tabell 3.

  1. 1. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Mohamed Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling och andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Effekten av preventiva åtgärder för att förebygga främre korsbandsskador i samband med icke-kontakt skador: en semi-systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Holmerup; Louise Lindoff; Amanda Persson; [2023]
    Nyckelord :Anterior cruciate ligament; ACL-skada; skadeförebyggande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Knäskador är vanligt förekommande hos ungdomar och antalet främre korsbandsskador (ACL skador) har ökat under de senaste åren, där unga kvinnor drabbas i större utsträckning. Vanliga riskfaktorer är nedsatt neuromuskulär kontroll som vid till exempel landningar eller riktningsförändringar, bristande bålstabilitet samt individens anatomi. LÄS MER

  3. 3. Elevers läsmotivation i årskurs F-3 : En kvalitativ intervjustudie kring elevers motivation till läsning utifrån Självbestämmandeteorins tre grundläggande psykologiska behov kompetens, autonomi och tillhörighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Kexel; Filippa Rasmusson; Madléne Hellstrand; [2023]
    Nyckelord :reading motivation; Self Determination Theory; competence; autonomy; relatedness; primary school; elementary school; Läsmotivation; lågstadiet; årskurs F-3; kompetens; autonomi; tillhörighet; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med att främja elevernas motivation till läsning. Studien utgår från Självbestämmandeteorin, som är en motivationsteori och som utgjorde studiens teoretiska ramverk. LÄS MER

  4. 4. Stjälpning av en byggnad i KL-trä : En utvärdering av stelkroppsmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Andreas Loo; [2023]
    Nyckelord :CLT; overturning; FEM; KL-trä; stelkroppsmetoden; FEM; stjälpning;

    Sammanfattning : 21% av de växthusgaser som släpps ut i Sverige kommer från byggsektorn. Motsvarande siffra för avfall är 40% (Boverket, 2023). Ett fokus måste därför ligga på att använda hållbara alternativ. KL-trä är förnyelsebart samt minskar genom sin höga prefabriceringsgrad avfall på arbetsplatsen (Ramboll, u. LÄS MER

  5. 5. Lärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Katarina Arvidsson; Sabina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; ersättande; förstärkande; transformerande;

    Sammanfattning : Lärares behov av att utvärdera digitala verktygs användning i undervisningen har föranlett ramverket för teknik som ersättande, förstärkande och transformerande (Ramverket EFT). Ersättande innebär att digitala verktyg erbjuder ett alternativt lärande. Förstärkande medför att digitala verktyg förstärker undervisningen. LÄS MER