Sökning: "tacit knowledge transfer"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden tacit knowledge transfer.

  1. 1. Managing knowledge and innovation as a startup : A study on how Swedish tech startups work with knowledge management in order to utilize inbound open innovation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Disa Holm; Rebecca Hemzelius Fransson; [2023]
    Nyckelord :Tech startup; Knowledge Management; Inbound Open Innovation; Knowledge Management Systems; Interdepartmental Connectedness; Strategic Human Resource Management; Managerial Practices;

    Sammanfattning : Swedish tech startups are at the forefront of innovation and growth. Startups however often face challenges in knowledge management, due to their fast paced growth. The purpose of this study is to explore how Swedish tech startups work with knowledge management in order to utilize inbound open innovation across a company. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  3. 3. Knowledge management och förvärvande av tyst kunskap : Att skapa förutsättningar och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anthony Dahl; Anton Laine; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; tacit knowledge; tacit knowledge transfer; tacit knowledge acquisition; tacit knowledge sharing; Kunskapshantering; tyst kunskap; överförande av tyst kunskap; förvärvande av tyst kunskap; delande av tyst kunskap; kunskapsöverföring; kunskapsintensiva organisationer;

    Sammanfattning : Vi rör oss mer och mer mot ett kunskapssamhälle. Kunskap är en av de viktigaste resurserna för företag och för samhället. Kunskap bidrar starkt till organisationers konkurrenskraft och samhällets utveckling genom innovation. Om kunskapen hanteras korrekt och ändamålsenligt för den med sig konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 4. Unlocking dynamic capabilities through knowledge management strategies in a start-up context : A case study on a knowledge-intensive start-up company

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Rasmus Bergshem; David Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; Dynamic capabilities; Knowledge-intensive; Start-up;

    Sammanfattning : This research is a qualitative case study at the knowledge-intensive start-up company Magstrom. The purpose of the study is to investigate and thus understand how knowledge management processes can be utilized to facilitate dynamic capabilities within a knowledge-intensive start-up context. LÄS MER

  5. 5. Lärande i projektbaserade organisationer : En kvalitativ studie om organisatoriskt lärande från stora komplexa projekt i projektbaserade organisationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Matilda Lindberg; Disa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Organisational learning; project-based organisation; complex projects; infrastructure projects; human capital; structural capital; Organisatoriskt lärande; projektbaserad organisation; komplexa projekt; infrastrukturprojekt humankapital; strukturkapital;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse organisational learning in project-based organisations (PBOs) that work with complex projects. The focus is to contribute to the knowledge about how PBOs can enhance the management of experiences derived from complex projects to promote organisational learning. LÄS MER