Sökning: "tal och antalsuppfattning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden tal och antalsuppfattning.

  1. 1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pretty Sharlene Adreku; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; synliggöra; barn och vardagsmatematik; verktyg och aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Subitisering – är fem stenar i handen samma som fem stenar på skärmen? : Betydelse av verktyg och andra faktorer för elevernas subitisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Melina Duzel; [2021]
    Nyckelord :subitisering; matematik; konkret material; digitala verktyg; antalsuppfattning;

    Sammanfattning : Subitisering är en förmåga som innebär att kunna uppfatta ett antal föremål utan att behöva räkna varje föremål för sig. Förmågan anses vara en av grundpelarna för att kunna förstå relationen mellan tal och antal samt en förutsättning för att kunna utveckla andra förmågor och färdigheter inom matematiken. LÄS MER

  3. 3. En studie av två digitala hjälpmedel för barn i specifika matematiksvårigheter/dyskalkyli. : Hur väl två digitala hjälpmedel svarar upp mot rekommendationerna från SPSM, i matematikundervisningen för barn med särskilda svårigheter i matematik (dyskalkyli).

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Rickard Gottarp; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Dyskalkyli; Digitala hjälpmedel; Nomp; Kikora;

    Sammanfattning : Specifika matematiksvårigheter, eller dyskalkyli som är den medicinska diagnosen, är ett relativt nytt forskningsfält. Det råder ingen konsensus kring hur man diagnostiserar tillståndet eller vilka bakomliggande orsaker som är avgörande, men det finns en enighet kring att problematiken är isolerad till matematikämnet och finns inom den grundläggande räkneläran, som att hantera tal och antalsuppfattning. LÄS MER

  4. 4. Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Line Kavmark; [2010]
    Nyckelord :Fingertal; antalsuppfattning; datorspel; subitizin;

    Sammanfattning : Huvudfrågor- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?Metod och materialFyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-schema utgör metod för analys.ResultatResultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom attutveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskoleklassen. En totalundersökning där en kommuns samtliga förskoleklasselevers matematiska kunnande kartläggs, i ett formativt syfte.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Fredriksson; [2009-09-24]
    Nyckelord :diagnos; formativ; matematikdidaktik; kunskapskartläggning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kunskapsdiagnoser i matematik, kartlägga och analysera tal- och antalsuppfattning hos elever i förskoleklass och att diskutera resultaten i ett formativt syfte för ökad måluppfyllelse. Teori: Diamantdiagnoserna som används är uppbyggda i en hierarkisk förkunskapsstruktur och diagnostiserar det matematiska innehåll som visat sig lämpligt för denna typ av diagnosform. LÄS MER