Sökning: "tal och räkning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden tal och räkning.

  1. 1. Algebra på gymnasiet = Svårt?! : Förekomst av felsvar och feltyper vid åk 1-gymnasieelevers beräkningar inom algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Kronbäck; Jevgenia Hendsel; [2019]
    Nyckelord :algebra; specialpedagogik; feltyper; gymnasium; matematiksvårigheter; beräkningsfel; felanalys;

    Sammanfattning : Innehållet i studien handlar om att kategorisera olika typer av fel som elever i åk 1 på gymnasiet gör i algebra. Data utgörs av 80 elevprov skrivna av elever på samhällsvetenskapsprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet läsåret 2017/2018 och 2018/2019. LÄS MER

  2. 2. När staden flyttade till Skälby kungsgård : en studie om landskap och aktörer under 1930-tal, 1957-1967 och 2005-2015

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sanna Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :landskap; jordbrukslandskap; urban; rural; agrarhistoria; aktör; makt; urban fringe;

    Sammanfattning : Landskapets utseende förändras hela tiden och påverkas av markanvändningen. Markanvändningen i sin tur påverkas av aktörer och deras uppfattning om landskapet. Det här är en agrarhistorisk uppsats som undersöker landskapets förändring och aktörers förändrade uppfattningar om landskapet. LÄS MER

  3. 3. Huvudräkning eller algoritmräkning : En litteraturstudie om vilken räknemetod som kan främja elevernas matematiklärande

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lucia Lomod Blaya; [2015]
    Nyckelord :Matematik; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; algoritmräkning; algoritmer; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag lagt märke till att under matematiklektioner ägnar eleverna mycket av sin tid åt räkning i läroböcker. Jag har inte varit med om att läraren introducerar huvudräkningsstrategier till eleverna utan endast algoritmer, dvs. uppställningar. LÄS MER

  4. 4. Matematik i två arbetsätt : En studie om elevers uppfattningar av enskilt arbete i lärobok och problemlösning i grupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Fundberg Meläng; [2013]
    Nyckelord :läroboksundervisning; problemlösning; uppfattningar; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att jämföra och analysera elevers uppfattningar av två arbetsätt i matematikundervisningen. Arbetsätten är: enskilt räknande i lärobok och problemlösning i grupp. Detta undersöks med hjälp av intervjuer av tio elever i skolår 5. LÄS MER

  5. 5. Matematiska ord i förskolan : En studie om relationen mellan förskollärares inställning till matematik och deras användning av matematiska ord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ida Hedman; Frida Holmgren; [2013]
    Nyckelord :matematik; matematiska begrepp; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka relationen mellan förskollärares inställning till matematik och deras användning av matematiska ord. Vi har genom en kvalitativ studie med observationer och intervjuer sökt svar på vilka matematiska ord förskollärare använder vid pedagogiska situationer såsom måltider, påklädning, samlingar och gruppaktiviteter samt hur förskollärarnas inställning till matematik i förskolan ser ut. LÄS MER