Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sociala medier och fotbollsjournalistik : En kvalitativ studie av svenska fotbollsjournalisters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Fredrik de Ron; Ludwig Falkenborg; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Twitter; Journalistik; Fotbollsjournalistik; Media;

    Sammanfattning : Sedan dess tillkomst på sent 1990-tal har sociala medier revolutionerat kommunikations- och interaktionsmönster mellan individer, och till följd påverkat och förändrat diverse yrkesområden. Detta examensarbete utforskar sociala mediers roll inom den svenska fotbollsjournalistiken. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever mottagarna audiovisuell information på TikTok?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Josefine Ahlin; [2022]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; audiovisual information; communication forms; information processing; engagement; feminism; narrative; rhetorical impact; TikTok; generation Z; audiovisuell information; kommunikationsformer; informationsbearbetning; engagemang; feminism; narrativ; retorisk påverkan;

    Sammanfattning : TikTok är en sociala medier-plattform där användarna kan publicera korta videoklipp. Applikationen används idag av över 1 miljard människor. Plattformen erbjuder funktioner som främjar interaktion och kunskapsutbyte mellan användarna. LÄS MER

  3. 3. ATT GÖRA SIN RÖST HÖRD Hur fungerar tal-till-text-verktyg som skrivhjälpmedel för personer med afasi?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Hansson; Magdalena Andersson; [2021-02-12]
    Nyckelord :afasi; automatisk taligenkänning; skrivande; tal-till-text-verktyg; digitala hjälpmedel; aphasia; automatic speech recognition; writing; speech-to-text-technology; digital assistive technology;

    Sammanfattning : Studien undersökte om användning av tal-till-text-verktyg hade effekt på skrivförmågan hos personer med afasi, samt om skillnader i dikteringskorrekthet uppstod mellan personer med afasi och en referensgrupp bestående av två personer utan känd neurologisk sjukdom. Med dikteringskorrekthet menas hur korrekt tal-till-verktyget skrev ner det som talats in. LÄS MER

  4. 4. Kommersialisering på barnens bekostnad : En studie om hur barn positioneras på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Håkansson; Emmy Åman; [2021]
    Nyckelord :Instagram; Youtube; sociala medier; sharenting; positionering; kommersialisering; Influencers; barn; medialiserad barndom;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn positioneras av sina föräldrar i kommersiella samarbeten på Youtube och Instagram, samt om logiken för respektive medie har betydelse för hur barnen blir positionerade. Studien har inspirerats av tidigare forskning kring fenomenet sharenting, där vi ville göra en djupdykning i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Passiv åskådning på sociala medier ochfilmmediets framtid : En undersökning av audiovisuell media på sociala medieroch kraven som ställs mot långfilmsmediet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karim Golestaneh; [2021]
    Nyckelord :Sociala medier; Uppmärksamhet; Passiv åskådning; Aktiv åskådning; Film; Rörliga bilder;

    Sammanfattning : Medielandskapet är i konstant förändring och nya kortare format av audiovisuellunderhållning har populariserats. Sociala medieplattformar har adopterat nya flöden somenbart består av rörliga bilder och samtidigt har konsumtionen av medier aldrig varit högre. LÄS MER