Sökning: "tala inför en grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden tala inför en grupp.

  1. 1. Elever som har svårt att tala inför grupp : En kvalitativ studie av elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Markus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :engelska; talängslan; grundskolan; redovisa; stress;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska i skolmiljö. Vidare syftar studien till att ta reda på vad eleverna anser ligger bakom svårigheterna, samt vad deras erfarenheter är kring framgångsfaktorer för att motverka talängslan. LÄS MER

  2. 2. Ängslan inför muntliga redovisningar : En studie om elevers upplevelser och lärares metoder vid muntliga redovisningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Kondos; Hibah Kandas; [2022]
    Nyckelord :Oral presentations; rethorics; speech anxiety; Swedish; Muntlig redovisning; retorik; svenska; talängslan;

    Sammanfattning : Rädsla för att tala inför folk är ett allmänt känt fenomen som har drabbat oss alla någon gång. Muntliga presentationer är en del av svenska elevers skolgång, och det kan bidra till oro och stress hos vissa elever. Trots detta är det ett krav från Skolverket att muntliga presentationer ska genomföras av alla elever. LÄS MER

  3. 3. Att våga tala : Lärares upplevelser och erfarenheter av talängsliga elever – en kvalitativ intervjustudie i grundskolans F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Klara Andersson; Mathilda Bergström; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; tala; svenska språket; skola; grundskola; årskurs F–3; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med talängsliga elever. Syftet gav upphov till tre frågeställningar om hur talängslan framträder, vilka utmaningar dessa elever står inför i skolan och vilka arbetssätt som lärarna anser gynnar de talängsliga eleverna. LÄS MER

  4. 4. Drama och gestaltning i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Olofsson; Christina Widner; [2020]
    Nyckelord :Drama; Estetiska ämnen; Estetiska uttrycksformer; Gestaltning; Lgr11; Pedagogiskt drama;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med den här kvalitativa studien är att undersöka vilka faktorer och argument lärare har för att använda drama och gestaltning i undervisning samt vilka förutsättningar de behöver. Vi har intervjuat fem lärare och tre rektorer. LÄS MER

  5. 5. Språkligt självförtroende och kön : Elevers självupplevda förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Bodenhem; Sofia Ljungqvist; [2020]
    Nyckelord :språkligt självförtroende; svenskundervisning; självuppfattning; könsskillnader; högstadiet;

    Sammanfattning : Inledning I skolans styrdokument anges flertalet punkter som handlar om språklig förmåga. Med en väl utvecklad språklig förmåga bör ett språkligt självförtroende följa i samma takt. Det är därför av intresse att undersöka om förmåga och självförtroende följs åt samt om det finns märkbara skillnader mellan könen. LÄS MER