Sökning: "talhandlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet talhandlingar.

  1. 1. En förskola för alla? : Om mångfald, olikhet och inkludering

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Wennberg; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; en förskola för alla; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Inkludering beskrivs som en process som ständigt behöver söka efter nya sätt att ta tillvara mångfald och olikheter. I denna studie undersöks och analyseras hur en inkluderande utbildning kan förstås av förskolepedagoger, utifrån idén om en förskola för alla. LÄS MER

  2. 2. "Förlåt mig, jag kan inte." : Pragmatisk kompetens vid avböjande hos vuxna andraspråksinlärare på sfi.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Annsofie Engborg; [2021]
    Nyckelord :pragmatisk kompetens; avböjande; talhandling; artighet i ett andraspråksperspektiv; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker pragmatisk kompetens hos vuxna interimspråkstalare med syfte att studera hur de uttrycker sig när de avböjer ett erbjudande, en inbjudan och en vädjan. Studien lutar sig mot Celce-Murcias (2008) modell av kommunikativ språkförmåga där pragmatisk kompetens innefattar förmågan att uttrycka sig på ett för situationen, mottagaren och intentionen adekvat sätt. LÄS MER

  3. 3. Stryk! Förtydliga! Varför ändrar du tempus här? : En studie om hur lärare formulerar skriftlig återkoppling och vilken effekt den har på elevers skrivprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Andersson; Elin Lagerström; [2020]
    Nyckelord :respons; kvantitativ metod; kvalitativ metod; sociointeraktivt perspektiv; intertextualitet; avskrivning; marginalkommentar; slutkommentar; revidering; utkast; sluttext; nedglidning; normativ; textkedja; beröm; appropriering; adressivitet; responsivitet.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur svensklärare formulerar skriftlig respons på gymnasisters texter. Studien har betraktat lärares responspraktik som en sociointeraktiv handling där texter utvecklas i dialog mellan lärare och elever. Studiens resultat grundar sig i en såväl kvantitativ som kvalitativ metodansats. LÄS MER

  4. 4. Svenska modalpartiklar : användningen av ju och väl i samtal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Saga Höglund; [2018]
    Nyckelord :Modalpartiklar; epistemisk ståndpunkt; talhandlingar; korpus;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte modalpartiklarna ju och väl ur ett pragmatiskt och modalt perspektiv och hur de används i tal. Enligt Kamio (1997:5) har talare olika stor ”rätt till information” i ett samtal vilket är relevant för användningen av modalpartiklar, då de signalerar talarnas inställning och attityd till det som sägs. LÄS MER

  5. 5. "Hjälp, hur ska jag förklara denna läsförståelsestrategin?" : En fallstudie i hur en lärares talhandlingar utvecklar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sanna Persson; Maria Lavensjö; [2017]
    Nyckelord :reading comprehension; speech acts; communication; teacher’s role; teaching reading; läsfixare; Läsförståelse; talhandlingar; kommunikation; lärarroll; läsundervisning; läsfixarna;

    Sammanfattning : The aim of this study is to identify and analyse how different communicative acts are used in the teaching of reading comprehension in grade 3. The study is based on five video recordings of the teaching of reading comprehension with a teacher using the common Swedish teaching model known as “läsfixare”. LÄS MER