Sökning: "talutrymme andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden talutrymme andersson.

  1. 1. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  2. 2. Det talade språket i skolan : En kvalitativ studie om F-3-lärares upplevelser av elevers talutrymme i klassrummet och arbetssätt för att främja talutveckling i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Andersson; Anna Lundén; [2021]
    Nyckelord :muntlig framställning; lärare; elever; talutrymme; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur fyra lärare i årskurs F-3 upplever skillnader i elevers talutrymme, utifrån genus och andra samband, och lärares arbetssätt för att gynna talutvecklingen hos elever. Studiens ansats är kvalitativ och genomförd med hjälp av semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare. LÄS MER

  3. 3. Jag finns i klassrummet men inte i mitt läromedel : En genus- och queeranalys av tre läromedel i svenska som andraspråk på grundläggande vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Tim Andersson; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; vuxenutbildningen; läromedel; queer; genus; HBTQ;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i ämnet Svenska som andraspråk som behandlar genus och heteronormativitet i skolämnet svenska som andraspråks läromedel. Studiens inriktning är mot den grundläggande vuxenutbildningen på Komvux. LÄS MER

  4. 4. Lärares samtalsstil och elevernas språkande : en observations- och intervjustudie av samtal under mellanmålet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskola

    Författare :Johanna Andersson; Oscar Svensson; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; samtal; språk; scaffolding; stöttning; språkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera lärares samtalsstilar under mellanmålet på fritidshemmet och om dessa, utifrån begreppet scaffolding/stöttning, kan få konsekvenser för elevernas språkanvändande, något som vi benämner språkande. Metoden som använts för insamling av material har varit observationer samt intervjuer i form av fokusgruppsamtal och kvalitativa enskilda intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i grundsärskolan : En observationsstudie med fokus på interaktionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Annika Eklund Andersson; [2016]
    Nyckelord :Teaching mathematics; teacher-student interaction; intellectual disability; mental retardation; problem solving; communication; special education school; matematikundervisning; lärar-elevinteraktion; utvecklingsstörning; kommunikation; problemlösning; grundsärskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en fördjupad förståelse av och kunskap om hur interaktionen mellan en matematiklärare och en högstadieelev på grundsärskolan gestaltar sig när eleven löser problemlösningsuppgifter. Studien har ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER