Sökning: "talutrymme pojkar och flickor i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden talutrymme pojkar och flickor i förskola.

  1. 1. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  2. 2. "Ja det här gick ju inte så bra" : En kvalitativ studie om förskollärarens förhållningssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zabina Lantz; Camilla Persson; [2018]
    Nyckelord :equality; gender; pedagogical approach; preschool; preschool teacher; genus; förhållningssätt; förskola; förskollärare; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens undersökningsområde baseras på genuspedagogiken då det framgår att förskollärarens förhållningssätt brister i bemötandet av flickor respektive pojkar. Syftet med studien var att undersöka på vilket sätt barnen påverkas av att förskolläraren förhåller sig olika beroende på barnets könstillhörighet. LÄS MER

  3. 3. Vem får ordet? : En studie om flickors och pojkars möjligheter till kommunikation vid matsituationen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Jumisko; Anna Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Barnens perspektiv; förskola; genus; jämställdhet; kommunikation; kön; matsituationen; talutrymme.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka föreställningar om kön som förmedlas mellan pedagog och barn vid matsituationen på förskolan. Forskningsfrågorna berör vilket utrymme pojkar respektive flickor ges till kommunikation av pedagogerna och hur flickorna och pojkarna upplever detta. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers bemötande av flickor och pojkar. En kvalitativ studie om uppmärksamhet och talutrymme i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Holm Hagström; [2011]
    Nyckelord :Bemötande; Genus; Pedagog; Samling; Talutrymme; Uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att studera pedagogers bemötande av flickor och pojkar under samlingssituationen på förskola. Jag ville ta reda på hur pedagogerna fördelar uppmärksamhet och tilldelar talutrymme mellan flickor och pojkar, samt ta reda på hur pedagogerna beskriver sitt bemötande. LÄS MER

  5. 5. Pojkars och flickors talutrymme under samlingssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Malm; Jennie Olsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; talutrymme; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur två pedagoger på två olika förskolor arbetade med att ge pojkar och flickor förutsättningar att uttrycka sig verbalt i samlingssituationer, ur ett jämställdhets- och genusperspektiv. Studien fokuserade på pedagogers bemötande ur två olika perspektiv, om det fanns det strategier för att stötta pojkars och flickors talutrymme samt hur pedagogerna använde strategierna i samlingssituationerna på förskolan. LÄS MER