Sökning: "teaching games for understanding"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden teaching games for understanding.

  1. 1. Digitalt är historien alltid närvarande : En litteraturstudie om digitala spel som läromedel i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Lund; [2023]
    Nyckelord :Digital games; game-based learning; use of history; history-based games; teaching aids;

    Sammanfattning : Research shows an increased interest in the use of both educational- and commercial games in the classroom. This increased interest in digital games and the potential of game-based learning may not come as a surprise due to the constant digitization in schools. LÄS MER

  2. 2. "Vi ses bakom kulisserna" : Hur historielärare engagerar sina elever genom att göra historien levande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Juth; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Artifacts; Historical empathy; Living history education; Role-playing games; Stories;

    Sammanfattning : In this study we wanted to compare how history teachers working in various stages in the compulsory school and high school bring history to life through artifacts and narrations and how it differed based on the students’ cognitive maturity. We also studied how the combination of artifacts, role-playing games and stories can affect students’ learning of history. LÄS MER

  3. 3. "Historien går liksom att ta på, typ" : En kvalitativ intervjustudie om högstadieelevers uppfattning av historiebaserade spel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marcus Lund; [2023]
    Nyckelord :Game-based learning; historical games; use of history; student perspective; historical empathy; sense of history; historical narrative;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative interview study is to understand junior high school students' perception of the use of historical video games for learning and from this identify and analyze how the students perceives story-driven historical games in relation to developing historical empathy and a sense of history. The study also seeks to understand student’s perception of potential challenges with using historical digital games for learning purposes. LÄS MER

  4. 4. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elenor Axelsson; Ayla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :essay; democracy; gender equality; social gender; leisure-time centers; teaching profession; forms of knowledge; pupils; practical work; participation; play; activities.; essä; demokrati; jämställdhet; genus; fritidshem; lärarprofession; kunskapsformer; elever; praktiskt arbete; delaktighet; lek; aktiviteter;

    Sammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER

  5. 5. Upplevelserikt och interaktivt lärande om odling : VR-spel med förmågan att undervisa praktisk skötsel av grödor och blommor

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Erik Kesten; Sen Chaipetch; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality VR ; Serious games; Game-based learning; Gamification; Cultivation; Learning; Virtuell verklighet VR ; Serious games; Game-based learning; Gamification; Odling; Lärande;

    Sammanfattning : I detta kandidatarbete kommer vi att utforska och diskutera Virtual Reality (VR) som ett verktyg för lärande. Undersökningen prövar sig mot kontinuerliga speltester såväl som enkäter vars frågor om spelar- och läroupplevelse tar inspiration från Player Experience Inventory (PXI). LÄS MER