Sökning: "teaching gender"

Visar resultat 1 - 5 av 250 uppsatser innehållade orden teaching gender.

  1. 1. Jämställdhet : - En del av samhällskunskapsundervisningen, eller?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea By; [2018]
    Nyckelord :Jämställdhet; värdegrundsuppdrag; samhällskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Gender equality is a major part of the Swedish 2011 curriculum for upper-secondary school and is one of the major subjects in the modern society. Even so, there is almost no previous research about how equality is discussed in school. LÄS MER

  2. 2. Gud är manlig och kvinnan bär skuld : En genusteoretisk diskursanalys på läromedel inom religionskunskapsämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap; Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Josefin Eklund; Sofie Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Women; Abrahamic religions; discourse; gender theory; gender; textbook analysis; marginalization; Kvinnan; abrahamitiska religionerna; diskurs; genusteori; genus; läroboksanalys; marginalisering;

    Sammanfattning : Detta är en diskursanalytisk studie med ett antaget genusteoretiskt perspektiv, som undersöker hur kvinnor inom de abrahamitiska religionerna framställs i tre utvalda läromedel för gymnasiekursen religion 1. Samtliga av läromedlen är anpassade för lgy11. LÄS MER

  3. 3. Digitala spel och deras effekt för språkinlärning i fritids- och skolsammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Michelle Stavroulaki; Jonas Lindskog; [2018]
    Nyckelord :Gamification; Language learning; Language development; ESL EFL; SLA; Extramural English; Teaching strategies; Blended learning;

    Sammanfattning : This research synthesis delves into the complex topic of gamification in education, exploring its outcomes for language learning and development. Based on framework set by second language learning theory and method, educational journal articles are reviewed to find differences between extramural and in-class gaming language outcomes, and to investigate implications of gamification for language teachers. LÄS MER

  4. 4. Kvinnor i antiken och var man inte hittar dem : En studie av digitala läromedels berättelser om antiken från ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Tomas Hedén; [2018]
    Nyckelord :Gender constructs; Swedish upper secondary schools; History; Antiquity; Digitalized study material;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyse how the period of antiquity is portrayed in the Swedish upper secondary school material in the course History 1bfrom a gender perspective, by examining digitalized study materials that claims to follow the specifiedcurriculum. The course curriculum for History 1bstates the importance of including female groups in the historic narrative, as well as that ideas of equality between sexes should permeate everything connected to teaching, among other things. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling : separata dimensioner eller en helhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Carl Warelius; [2018]
    Nyckelord :Sustainable development; social sustainable development; economic sustainable development; ecological sustainable development; holistic perspective; geography; school.;

    Sammanfattning : Sustainable development consists of three different dimensions, social, economic and ecological sustainable development. Social sustainability focuses on social factors such as human rights, democracy, health, education and gender equality. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet teaching gender.

Din email-adress: