Sökning: "teaching gender"

Visar resultat 21 - 25 av 508 uppsatser innehållade orden teaching gender.

  1. 21. Är platsannonser inom läraryrket jämställda? : En kvantitativ innehållsanalys av könskodning i platsannonser inom den svenska grund- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ebba Tibell; Emma Svensmo; [2023]
    Nyckelord :Könskodning; könskodade ord; arbetsmarknad; kompetensförsörjning; rekrytering; platsannonser; kön; genus; lärare; könssegregering; könsintegrering;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är mycket horisontellt könssegregerad vilket innebär att kvinnor och män arbetar i olika sektorer, yrken och branscher. Endast fyra av de 30 största yrkesgrupperna var könsintegrerade år 2018 och en av dessa var gymnasielärare. LÄS MER

  2. 22. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  3. 23. Känner mig vilse i pannkakan! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Arvid Viklund; Mikael Norlin; [2023]
    Nyckelord :Implementering; sexualitet; samtycke; relationer; gymnasiet; läroplan; uppfattningar; lärare; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Från och med hösten 2022 byttes den svenska läroplanens kunskapsområde sex- och samlevnad ut mot sexualitet, samtycke och relationer. Syftet har varit att förstärka skolans värdegrundsarbete med jämställdhet, trygghet och studiero som centrala teman. LÄS MER

  4. 24. Uppfattningar av det genusbetonade musikklassrummet : En kvalitativ studie om hur genus uppfattas av musiklärare på högstadiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anna Westher; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender theory; music education; phenomenography;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate teachers' perceptions of students' construction of gender in the music classroom at lower secondary schools in Sweden, as well as their methods of avoiding normative positions. To study this, gender theory is used, as it was felt to be the most suitable theory for what the essay intends to investigate. LÄS MER

  5. 25. Frankenstein and the Timelessness of Queer Identities: Teaching Mary Shelley’s Frankenstein through Queer Theory in the Upper-Secondary EFL classroom

    L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelska

    Författare :Elsa Brandt; [2023]
    Nyckelord :Frankenstein; Mary Shelley; queer theory; queer pedagogy; EFL; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper analyses the pivotal gothic novel Frankenstein by Mary Shelley through a close queer reading, focusing on excerpts featuring the artificially created creature and their maker, Victor Frankenstein. The queer perspective is applied to the gender identity and expression of the creature, which is a reading that lends itself to the teaching of the novel to Swedish upper-secondary students because of the timelessness of the themes and its close ties to the 2022 recommendations of the Swedish National Agency for Education regarding sexuality, consent, and relationships. LÄS MER