Sökning: "teaching portfolio"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden teaching portfolio.

  1. 1. Adaptive Comparative Judgement in Practice : A case study of the formative use of ACJ in a collaborative open-ended design project between Swedish upper primary schools under authentic classroom conditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Camilla Björn; Ida Lundin; [2023]
    Nyckelord :Digital Assessment; Adaptive Comparative Judgement; RM Compare; Feedback; Peer Assessment; Formative Assessment; Teaching Material; STEM; Digital bedömning; Adaptiv Komparativ Bedömning; RM Compare; Återkoppling; Kamratbedömning; Formativ bedömning; Undervisningsmaterial; STEM;

    Sammanfattning : Digital assessment has the potential to increase equity in the assessment by facilitating a smother collaboration between teachers. It also allows peer assessment between students from different classes or even schools, which allows the students to view a potentially larger and more varied set of examples of the same assignment. LÄS MER

  2. 2. "Våga släppa taget" : Det osäkra och det oväntade som potensial i bildundervisning.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Malm; [2021]
    Nyckelord :art-based education; risk-taking; site-specific design; visual arts education; teacher education; visual ethnographic documentation; visual semiotics;

    Sammanfattning : Abstract My objective with this master's thesis is to contribute development both to the education for art-teachers and to art education primary and secondary school.     This master thesis discusses three students’ different art-based processes in a visual project about sustainable site-specific design. LÄS MER

  3. 3. Pedagogisk skicklighet : bedömning vid anställningsförfarandet och dess betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Stjärnås; Rebecca Beroun; [2018]
    Nyckelord :teaching skills; scientific skills; assessment; value; teaching portfolio; recruitment process; higher education; pedagogisk skicklighet; vetenskaplig skicklighet; bedömning; betydelse; pedagogisk meritportfölj; rekryteringsprocess; högre utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem:  Med åren har många statliga utredningar understrukit vikten av att högskolans undervisning skall ha en så god utformning som möjligt och att den skall ledas av väl kvalificerade lärare. För högskolor gäller det att finna rätt lärare som har förmågan att undervisa på ett sätt som passar dagens mer heterogena grupper med tanke på att studenterna fördubblats de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Co-Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP) : En studie av former för systematiskt kvalitetsarbete på klassrumsnivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Nina Bergdahl; [2016]
    Nyckelord :Systematic quality management; PDCA; teaching quality; progression; learning loops; Co-Creative Learning using IT to Visualise Progression; Formative assessment in the virtual portfolio; Appreciative Leadership; Systematiskt kvalitetsarbete; PDCA; undervisningskvalitet; progression; lärandeloopar; Co-Creative Learning; Formativ bedömning i virtuell portfolio; Appreciative Leadership;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att dels att förstå hur systematiskt kvalitetsarbete kan se ut på klassrumsnivå och dels vad det innebär att tillämpa det utifrån elevperspektiv, och dels att jämföra hur elevernas måluppfyllelse utvecklats i jämförelse med en kontrollgrupp. Resultatet av detta har fört med sig att examensarbetet bidrar med ett föreslag på hur kvalitetsarbete kan ske på klassrumsnivå; här kallat Co Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP). LÄS MER

  5. 5. Conocimientos y actitudes acerca de las metas de la  metacognición en el aula de las lenguas extranjeras en una escuela sueca – Un estudio piloto

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kirsten Maria Husung; [2015]
    Nyckelord :Foreign language teaching; metacognitive learning strategies; metacognition; autonomy; self-evaluation; European Language Portfolio; cognitive learning strategies; socio-effective learning strategies.; Enseñanza de las lenguas extranjeras; estrategias de aprendizaje metacognitivas; metacognición; autonomía; autoevaluación; Portafolio europeo de las lenguas; estrategias de aprendizaje cognitivas; estrategias de aprendizaje socio-afectivas.;

    Sammanfattning : Metacognition is one of the aims of the Swedish curricula in language teaching. This pilot study focuses on the implementation of this aim in a Swedish high-school. The teachers’ and the pupils’ attitudes towards the pupils’ metacognitive learning strategies and the reasons underpinning these attitudes are examined. LÄS MER