Sökning: "teaching-process"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet teaching-process.

  1. 1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matej Buljan; [2024]
    Nyckelord :derivatives; case study; intentions and realisations.; derivata; fallstudie; intentioner och förverkligande.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. The Advent of ChatGPT and its Technological Integration in Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Denial Brkic; Ioana-Raluca Johansson; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; didactic tool; EFL; GenAI; supporting tool; Swedish upper-secondary school;

    Sammanfattning : Our study investigates the possibility of integrating ChatGPT, an AI text generative tool, as a didactic supporting tool within the Swedish upper-secondary school curricula. Particularly, it takes interest in the English foreign language teaching context and examines eight peer reviewed articles on the matter. LÄS MER

  3. 3. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Nya krav, gamla böcker : En studie av innehåll och framställningen relaterat till kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Torbjörn Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Social sciences; Gender and Queer theory; Critical discourse analysis; Heteronormativity;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine whether or not current textbooks in social sciences for the Swedish Gymnasium follow the criteria set up in the new subject area Sexuality, consent, and relationships (Sexualitet, samtycke och relationer), which was brought into the current curriculum for the Swedish Gymnasium at the start of the autumn semester 2022. The study is performed by examining what content related to Sexuality, consent, and relationships is presented in the textbooks, in what way, which discourses are influencing the books, and what effect this can have on the socio-cultural practice in the form of consequences for the teaching process. LÄS MER

  5. 5. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therése Larsson; Elin Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskolläraruppdraget; förutsättningar; planerings- och reflektionstid; ramfaktorer; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER