Sökning: "teaching"

Visar resultat 21 - 25 av 10916 uppsatser innehållade ordet teaching.

  1. 21. Undervisning av evolutionsteorin : En studie om vanligt förekommande missförstånd och pedagogiska strategier för att främja elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Alfsson; [2024]
    Nyckelord :Conceptual understanding; Everyday concepts; Evolution; Misconceptions; Pedagogical strategies; Begreppsförståelse; Evolution; Missuppfattningar; Pedagogiska strategier; Vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Several studies have shown that many students have misconceptions and everyday concepts about evolution that prevent them from learning the theory of evolution. Previous research has also shown that biology teachers are not always aware of students’ difficulties or design education that challenges students’ conceptual understanding of evolution. LÄS MER

  2. 22. En kunskpaps översikt om bildämnets relevas i en förändelig tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karen Melina Olavarria Alarcon; Alexander Du; [2024]
    Nyckelord :Art Education; Art Activities; Creativity; Contemporary Art; Curriculum; Educational Change; High School; Visual Culture; Visual Literacy;

    Sammanfattning : In response to the recent political decision in Sweden in 2023 to reduce the allocation of hours for visual art education in Swedish Schools Högstadiet (grade 7-9), this study is motivated by a commitment to substantiate our stance against this policy through scientific rationale. This paper undertakes a literature review to explore the significance of visual arts within the evolving landscape of educational curricula. LÄS MER

  3. 23. “Det finns ju hallar och det finns ju hallar…” : Idrottslärares upplevelser om att bedriva en likvärdig undervisning utifrån skilda materiella förutsättningar.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Simon Rosshagen; Karl-Viktor Söderquist; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose and questions: The purpose of the study is to analyze physical education teachers' experiences of teaching with varying material conditions. Additionally, the study aims to explore how various material conditions are managed to ensure equivalent education. LÄS MER

  4. 24. Grammatikundervisningen : Grammatikundervisningens påverkan på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Ilaf Sala; Maria Jawdut Wadiea; [2024]
    Nyckelord :autentiska texter; förstaspråksundervisning; grammatikundervisning; gymnasie-och högstadieelever; kontextualiserad grammatikundervisning; kreativt skrivande; samtal; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : I följande kunskapsöversikt presenteras internationell och nationell forskning från tio studier som på olika sätt berör utformningen av grammatik som en del av svenskundervisningen och utvecklingen av elevers skrivförmåga. Syftet med översikten är att undersöka och sammanställa forskning om hur blivande och verksamma svensklärare kan undervisa i grammatik på ett sätt som gynnar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  5. 25. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Malin Malmqvist; Sabina Engström; [2024]
    Nyckelord :Investigative approach; Learning environment in preschool; Natural science; Prodictive questions; Sociocultural perspective; Lärandemiljö i förskolan; Naturvetenskap; Produktiva frågor; Sociokulturella perspektivet; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER