Sökning: "technology program in upper secondary school"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden technology program in upper secondary school.

  1. 16. Hållfasthetslära i teknikläroböcker : En jämförande innehållsanalys av läroböcker i teknik för grundskolan årskurs 7-9 samt gymnasiet årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Östh; Hans Strandberg; [2019]
    Nyckelord :technology; strength of materials and solid mechanics; strength theory materials; textbooks; text analysis; elementary school; upper secondary school; subject plan; central content.; teknik; hållfasthet; material; läroböcker; textanalys; grundskolan; gymnasieskolan; kursplan; ämnesplan; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Hållfasthetslära är ett viktigt och centralt område inom ingenjörsutbildningar. Men att ha grundläggande kunskap om vad som gör konstruktioner hållfasta är dock något som inte enbart bör vara förbehållet ingenjörer, utan det är även ett område som tillhör allmänbildningen. LÄS MER

  2. 17. Laborativt arbete inom fourieranalys och motivation till matematikinlärning : Utvärdering och vidareutveckling av en laboration inom fourieranalys och ljudbehandling vid Vetenskapens Hus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nikolai Artjomenkov; [2019]
    Nyckelord :Motivation; interest; education; lab exercise; Fourier analysis; frequency spectrum; mathematics; physics; technology; sound; music; digitalization; frequency spectrum; Motivation; intresse; undervisning; laborativt arbete; fourieranalys; matematik; fysik; teknik; ljud; musik; digitalisering; frekvensspektrum;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker om ett skolprogram på Vetenskapens Hus har förmågan att skapa en bro mellan gymnasieelevers matematikkunskap, universitetsmatematik och dess praktiska tillämpning för att därmed öka deras intresse och motivation för inlärning av matematik- och fysikämnen. Skolprogrammets tema är fourieranalys och dess tillämpning inom ljudsyntes och digital ljudbehandling (DSP). LÄS MER

  3. 18. Språkdidaktiska metoder i programmeringsundervisning : En undersökning av möjligheten att anpassa språkdidaktik till programmeringsundervisningen i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sofia Bouvin; Patrik Mattsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Från 2018 ska programmering vara tillgängligt för alla elever i gymnasiet. Detta kommer att ställa högre krav på fungerande undervisningsmetodik som är anpassad för elever med olika teknisk bakgrund och erfarenheter. LÄS MER

  4. 19. PROBLEMLÖSNING I GYMNASIESKOLANS LÄROBÖCKEREn kvantitativstudie om problemlösningens fördelning i fyra läroboksserier.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tim Magnusson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractTitle: Problem-solving in mathematics textbooks for upper secondary schoolAuthor: Tim MagnussonEssay/Examination paper: 15 hp Program and/or course: LAU395Level: Second cycleSemester/year: Spring 2019Supervisor: Tomas LingefjärdExaminer: Susanne GravisReport number: VT19-2930-011-LAU395Keywords: Textbook analysis, Problem-solving, Mathematics The mathematics textbooks in Sweden are conveyors of content, ways of explaining, and often lesson plans. This study makes efforts to scrutinise the problem-solving contents of four different textbooks series which covers the curriculum for the technology and natural science programs in Swedish upper secondary school. LÄS MER

  5. 20. BYGGA kunskap : Ett praktiknära forskningsprojekt om hur lässtrategier kan inkluderas i undervisning i yrkesämnen på gymnasiet och vilka förutsättningar det skapar för eleverna

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Viklund; [2019]
    Nyckelord :Action research; upper secondary school; vocational knowledge; factual texts; reading strategies; linguistic support; Praktiknära forskning; gymnasiet; yrkesämne; faktatexter; lässtrategier; språklig stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med det praktiknära forskningsprojektet var att förstå hur läraren i undervisningen kan kombinera kunskaper om yrkesämnet med aspekter av läsning och vilka interaktioner det skapade i klassrummet. Vidare analyserades hur lärarens språkliga stöttning synliggjorts i elevernas egna texter samt elevernas tankar om undervisningen utifrån genomförda fokusgruppsintervjuer. LÄS MER