Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Berfin Batak; Amina Salihovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; modersmål; sociokulturell; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Lärarens kommunikation med elever som har en hörselnedsättning i kombination med utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronika Högnelid; [2015]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; Utvecklingsstörning; Kommunikation; Alternativ kommunikation;

    Sammanfattning : Jag vill med studien undersöka, beskriva och analysera hur lärare som möter elever med hörselnedsättning löser de kommunikativa problem som uppstår i mötet med dessa elever. I studien används en kvalitativ metod. Studien baseras på ett sociokulturellt perspektiv på lärande och har inspirerats från hermeneutiken. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i taluppfattning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Bech; [2010]
    Nyckelord :Taluppfattning; särskolan; arbetssätt; funktionshinder; hjälpmedel; laborativ matematik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur fem pedagoger i särskolan anser att de undervisar i taluppfattning om de naturliga talen i matematik. För att få svar på detta har jag intervjuat fem pedagoger som arbetar i särskolan. Det jag kom fram till är att man inte använder sig av någon speciell metod i särskolan för att nå eleverna lättare. LÄS MER