Sökning: "teknik ur ett genusperspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden teknik ur ett genusperspektiv.

  1. 16. Duktiga flickor och slarviga pojkar : På vilket sätt skiljer sig flickors och pojkars arbetssätt? – sett ur tekniklärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Persson; [2019]
    Nyckelord :Flicka; pojke; tjej; kille; teknik; genus; kön; problem; undervisning; genuskontrakt; förebild; LCA; manligt; kvinnligt; ”hård” teknik; ”mjuk” teknik; ”riktig” teknik; fallstudie; lärande.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur fyra tekniklärare på högstadiet upplever att flickor och pojkar tar sig an ett problem i tekniken och hur de löser det. I semistrukturerade intervjuer fick lärarna svara på frågor utifrån nedanstående frågeställningar och som de uppmanades att prata brett om och gärna exemplifiera. LÄS MER

  2. 17. Vem synliggörs i tekniken? : En läromedelsanalys av bilder i teknikläromedel för årskurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Eriksson; Elinor Månsson; [2019]
    Nyckelord :Bildanalys; genus; grundskola; socialkonstruktivism; teknikläromedel;

    Sammanfattning : Flickorna i skolan har visat sig ha ett mindre intresse och engagemang till skolämnet teknik än pojkarna. Ute i samhället är det fler män än kvinnor som har yrken som har med teknik att göra och ser man på de gymnasieprogram vi har i Sverige som har en inriktning till teknik lyser flickorna med sin frånvaro. LÄS MER

  3. 18. Skillnader och likheter mellan könen, spelar det roll i teknikundervisningen? : En systematisk litteraturstudie om teknikämnet med inriktning på grundskolans tidigare år ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Johanna Sunder; Ida Pilblad; [2019]
    Nyckelord :gender; technology education; motivation; primary school; kön; teknik undervisning; motivation; grundskola;

    Sammanfattning : I denna konsumtionsuppsats var vårt syfte att undersöka vad forskningen säger om teknikämnets möjlighet att gynna elevers lärande utifrån ett genusperspektiv, men även hur läraren kan bidra till detta. Metoden som användes var en systematisk litteraturstudie och artiklarna redovisas utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  4. 19. Teknik är inget för mig, eller? : – En komparativ bildanalys, vilken undersöker tekniken i två bilderböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Golowin; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; teknik; genusperspektiv; flickor; högläsning;

    Sammanfattning : Uppsatsen jämför två svenska översättningar av bilderböckerna Lindbergh: Den äventyrliga berättelsen om en flygande mus (2014) och Armstrong: Den första musen på månen (2017) av den tyske författaren Torben Kuhlmann. Bilderböckerna innefattar rikligt med teknik och i översättningen av den förstnämnda boken benämns protagonisten som är en mus, som en hona, i översättningen av den sistnämnda boken benämns musen som en hane. LÄS MER

  5. 20. Är bild ett flickämne? : En undersökning om vilka faktorer som kan påverka elevers syn på bildämnet

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; Peter Stjärneborn; [2019]
    Nyckelord :Genus; bildämnet; ämneskonception; elevers syn på bildämnet; material och teknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers syn på bildämnets plats och betydelse i skolan samt vilka faktorer som kan påverka detta. Ytterligare ett syfte är att undersöka om synen på ämnet skiljer sig mellan pojkar och flickor, därför genomförs studien ur ett genusperspektiv. LÄS MER