Sökning: "tema intervju pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tema intervju pedagogik.

  1. 1. "Superstrukturerad med jätteflexibilitet" : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers förutsättningar att arbeta inkluderat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Herlitz; Sofia Ylander; [2022]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; semistrukturerande intervju; inkludering; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva pedagogernas erfarenheter och upplevelser av inkludering samt de förutsättningar pedagogerna hade av barn med funktionsnedsättningar i förskole verksamhet. Författarna använde sig av en kvalatativ metod, där sju stycken semistrukturerande intervjuer genomfördes i två stycken delstudier. LÄS MER

  2. 2. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  3. 3. ”Skulle du kunna härma min mun så jag vet hur den ser ut?” : En undersökning av subjektets tillblivelse i tecknandet av självporträtt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Linda Mazzi; [2020]
    Nyckelord :Self-portrait; pedagogy; subjectification; becoming; object-subject theme; Självporträtt; pedagogik; subjektifiering; tillblivelse; objekt-subjekt tema;

    Sammanfattning : I denna undersökning tittar jag närmre på arbetet med självporträtt i skolan, en återkommandeuppgift i alla åldrar, som upprepas efter givna mönster. Det kan uppstå känsliga situationer i arbetetmed självporträtt och i uppvisandet av dem under redovisningar. LÄS MER

  4. 4. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ekenhill; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läsintresse; läslust; förskoleklass till gymnasium; förebyggande specialpedagogik; den didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER

  5. 5. “Jag är normbärare, vad vill jag förmedla?” - en aktionsforskningsstudie om normkritisk pedagogik / ”I´m a carrier of norms, what do I want to convey?” - an Actionresearch Study of Normcritical Pedagogy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hilda Kraft; [2016]
    Nyckelord :normkritisk pedagogik; normer; anti-diskriminering; intersektionalitet; maktstrukturer; historieundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : I detta examensarbete får du följa en aktionsforskningsprocess genom alla dess delar. Forskaren och två verksamma lärare på en grundskola vill undersöka hur normkritisk pedagogik kan bedrivas i undervisningspraktiken. LÄS MER