Sökning: "temaarbete jag"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden temaarbete jag.

  1. 1. ”jag kommer göra så gott jag kan – på den här timmen” : En kvalitativ studie av planerings- och utvärderingssamtal kring samarbete mellan lärare i svenska och lärare i modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Julia von Euler-Chelpin; [2021]
    Nyckelord :samarbete; skolutveckling; svenska; modersmål; språkutveckling; Normalization process theory NPT ;

    Sammanfattning : Bakgrunden till den här studien har varit ett skolutvecklingsprojekt med syfte att tillsammans med lärare i svenska och lärare i modersmål undersöka vilka erfarenheter ett faktiskt samarbete mellan lärarkategorierna ger upphov till. Pragmatism har som teoretisk ansats influerat projektets utformning. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Ska jag ladda ner den här applikationen? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning i arbetet med applikationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charliana Berglund; Suva Kaka; [2020]
    Nyckelord :Applikation; förskola; lärplatta; pedagogiskt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om förskollärares arbete med applikationer på förskolan. Vi använde oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Tio yrkesverksamma förskollärare blev intervjuade från sex olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Problem-/relationsorienterade temaarbete i undervisning av moderna språk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miaomiao Zhang; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; lärande främjande anpassningar; motivation; motstånd; pedagogisk skicklighet; problem relationsorienterade temaarbete; samspel; varierande.;

    Sammanfattning : Motivation är ett mycket diskuterat problem i moderna språk undervisning. Hur motiverar man eleverna blir en besvärlig fråga hos alla moderna språklärare. LÄS MER

  5. 5. "Jag tycker inte att det skulle funka om man inte hade samling" : En intervjustudie om förskollärares syften med samlingsstunder i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Lindqvist; Camilla Helte; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; samling; syften; sociokulturellt perspektiv; Säljö;

    Sammanfattning : Studiens mål är att belysa hur förskollärare beskriver sina syften med samlingsstunder i förskolan. För att skapa en helhetssyn på förskollärares syften, undersöker vi hur de definierar fenomenet samling, deras intentioner med samlingar samt vilken roll samlingen har i deras verksamhet. LÄS MER