Sökning: "tematisk bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tematisk bildanalys.

  1. 1. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Klimatkrisens visuella gestalt : En undersökning av två svenska tidningars bilder av klimatkrisen under hösten 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Karlström; [2022]
    Nyckelord :visuell kultur; klimatkrisen; nyhetsbilder; bildanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks vilka bilder som gestaltar klimatkrisen i två svenska tidningar (Dagens Nyheter och Aftonbladet) under hösten 2021 och vad dessa bilder kan tänkas kommunicera. Genom tematisk analys arbetades sex teman och ett specialtema fram ur 519 insamlade bilder. LÄS MER

  3. 3. ”Terapi och testosteron i symbios, manlighet 2.0” : En kvalitativ studie i att göra maskulinitet i livsstilsmagasinet Café Magazine

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Christina Lindström; Emma Martinell; [2021]
    Nyckelord :masculinity; hegemonic masculinity; Café Magazine; lifestyle magazine; constructing masculinity; constructing gender; cover story; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; Café Magazine; livsstilsmagasin; göra maskulinitet; göra kön; omslagsintervju;

    Sammanfattning : Denna uppsats har syftat till att undersöka hur maskulinitet görs i omslagsintervjuerna i Café Magazine under åren 2015 och 2020. Analysen har utgått från Raewyn Connells och Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomssons teorier kring maskulinitet och att kön är något som görs, snarare än något som är. LÄS MER

  4. 4. Objektifiering av kvinnor på sociala medier - Var går gränsen? : En studie om unga mäns förhållningssätt till kvinnoobjektifierande bilder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lili Almer; Jennifer Bodin; [2021]
    Nyckelord :objektifiering; sociala medier; yttrandefrihet; censur; Instagram; kvinnosyn;

    Sammanfattning : Sociala medier är ett fenomen som växer världen över och är något som de flesta unga använder dagligen. Genom att använda olika plattformar dagligen medföljer positiva och negativa konsekvenser, bland annat att påverkas av det man exponeras för på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Polisens medialiserade arena - En studie om strategisk kommunikation och identitetsskapande på Instagram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Damir Skajko; [2020-06-23]
    Nyckelord :sociala medier; strategisk kommunikation; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Det centrala syftet med denna magisteruppsats är att utöka kunskapen om hur polisen porträtterar sig själva och sin yrkesidentitet på Instagram, samt att belysa hur porträtteringen fungerar som strategisk kommunikation. Teori: Inom det teoretiska ramverket presenteras Butlers performativitetsbegrepp, Stiers teori kring identitetsskapande, Albert och Whettens teori om organisationsidentitet samt Heides teori om strategisk kommunikation. LÄS MER