Sökning: "tematiskt arbetssätt svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden tematiskt arbetssätt svenska.

  1. 1. Matematikängslan i lågstadiet : Hur lärare beskriver att de arbetar med och förebygger matematikängslan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bäckström; Daniels Elin; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare som arbetar i årskurs 2 beskriver att de arbetar med och förebygger matematikängslan i lågstadiet. Denna studie utfördes eftersom det inte finns så mycket tidigare forskning om hur lågstadielärare arbetar med och förebygger matematikängslan i den svenska grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER

  3. 3. Att dra nytta av mångfalden i förskolans verksamhet. : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av interkulturellt arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Arlasjö Amanda; Ångström Johanna; [2021]
    Nyckelord :Interkulturellt arbete; förskollärare; kvalitativa semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av och arbetssätt i det interkulturella arbetet i förskolan. Utifrån detta är syftet att bidra med kunskap kring om det finns skillnader i uppfattningar och arbetssätt mellan de förskolor med en hög språklig mångfald respektive en låg grad av detta. LÄS MER

  4. 4. SPRÅK- OCH KUNSKAPSUTVECKLANDE ARBETSSÄTT I FÖRBEREDELSEKLASS 4-6 En studie av pedagogiska metoder som används av SvA-lärare i undervisning av nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Wan Hasso Adib; Dalia Hasso Adib; [2020-01-07]
    Nyckelord :SvA-lärare; nyanlända elever; förberedelseklass; studiehandledare;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka vilka pedagogiska metoder SvA-lärare använder i sin undervisning med nyanlända elever i förberedelseklassen 4–6 och hur de resonerar och reflekterar kring dessa former av samverkan med studiehandledare. Teori: Vår teoretiska ram är språkdidaktik. LÄS MER

  5. 5. Att lära av varandra : Lärares reflektioner om kollaborativt lärande vid distansundervisning i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emilia Bjerstedt; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; SFI; distansundervisning; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Det senaste året har undervisning i Sverige och runtomkring i världen bedrivits i mer flexibla undervisningsformer. Flertalet nyligen publicerade artiklar betonar vikten av att elever samarbetar och lär sig av varandra för att skapa goda möjligheter att lära när undervisningen sker på avstånd. LÄS MER