Sökning: "teoretisk analysmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden teoretisk analysmodell.

  1. 1. "Det är en rikedom att kunna olika språk" : en kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Charlotte Viklund; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikation; modersmål; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning (2017) visar att flera barn i dagens förskola har en utländskhärkomst och att de är eller kommer att bli flerspråkiga. Granskningen belyser även attförskollärarna saknar specifika kunskaper som riktar sig mot ett språkutvecklande arbetssättnär det kommer till andra språk än svenska. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen som samtalspartner : En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Petersson; Michelle Giertta; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beredskap; förskola; professionsutveckling; specialpedagogiska samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Giertta, Michelle & Petersson, Emma. (2023). Specialpedagogen som samtalspartner: En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. ”Ibland känns det som att vi planterar våra egna fördomar i barnen” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av att göra barnen delaktiga i jämställdhetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Bergman Funck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhetsarbete; delaktighet; normkritiskt perspektiv; normer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva förskollärares uppfattning av vad jämställdhetsarbetet i förskolan innebär samt hur förskollärare uppfattar barnens möjligheter att vara delaktiga i det. Studien utgick från en kvalitativ metod med fenomenografin som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Margareta Winberg; [2023]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; förändringsprocesser; school development; professional learning;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER

  5. 5. Motivation och arbetstillfredsställelse : En kvalitativ fallstudie om kriminalvårdares motivation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Valmira Rechi; Anette Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Herzberg’s two-factor theory; job satisfaction; motivation; Swedish Prison and Probation Service; self-determination theory; Arbetstillfredsställelse; Herzbergs tvåfaktorsteori; Kriminalvården; motivation; Self-determination teorin;

    Sammanfattning : Att uppnå motivation bland medarbetare kräver tålamod och öppenhet från en organisation. Lyckas detta arbete blir det många fördelar för organisationen. Motivation och arbetstillfredsställelse är de två mest utforskade ämnena inom organisationsstudier. LÄS MER